Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Routere


Anbefalte innlegg

Er litt noob på routere, og lurte på om noen kan gi meg forklaring på "basic Features"(VPN, SPI, UPnP osv.) HAr skjønt at VPN kan brukes til å connecte et annet privat nettverk, over f.eks. internet. Kan dette da brukes til å connecte til evnt. spille med andre, dele filer os. med andre og få lan speed selv om de sitter langt borte? Må begge har router med VPN støtte? Mye jeg lurer på. :roll:

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

en kort definisjon for de enkelte forkortelsene:

 

VPN: Virutual Private Network

UPnP: Universal Plug and Play Protocoll

SPI er en forkortelse som brukes for mye forskjellig (se: her)

men jeg gjetter på at i forbindelse med en router betyr det:

Security Parameter Index, en index som brukes innenfor IPSEC for å holde styr på forbindelser.

 

Nå til ditt andre spørsmål VPN kan brukes til alle foremål som du etterlyser, VPN gjør det mulig å bygge en kryptert "tunnel" gjennom internet mellom 2 eller flere lokasjoner / netverk.

Alle lokasjoner trenger en eller annen form for VPN-vert, dvs. enten en programvare eller maskinvare (gjerne router / brannmur) som støtter oppbygging av en VPN-forbindelse.

Du vil selvføgelig bare få den hastigheten det svakeste ledd i din forbindelse kan "tilby" til enhver tid.

Hvis du bygger "tunnelen" gjennom internet vil du nok ikke få "LAN"-hastigheter (10/100Mbit). men må nøye deg med det som er tilgjenglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...