Gå til innhold

Tibber-gründeren står klar til å utnytte strøm-dataene dine. Men nettselskapene somler med å åpne AMS-målerne [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, vi er alle klar over hvilken verdier som ligger i HAN porten. Og at firmaer ønsker å bruke verdien er full forståelig.

Men, her må personvern har høyeste prioritet. Det at kundene skal og må gi samtykke for åpning av HAN porten er grunnlag. Og så må regelverket om bruk av data kommer på plass.

Jeg er sterk bekymret over at strømbruksdata blir brukt for å lage enda bedre profiler om personer som lever i huset. Som leder av "Security in IoT for Smart Grids" prosjekt (IoTSec.no) og professor for kommunikasjons og informasjonssikkerhet ved UiO anbefaler jeg at man først ta en offentlig debatt om "eierskap og bruk av strømdata", og først deretter la private aktører slipper til.

Min invitasjon til Tibber og Hark Technologies er å komme med en velbegrunnet modell om "verdien for sluttkunden" i forhold til "reduksjon av personvern", som vi gjerne kan diskutere på neste IoTSec.no møte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...