Gå til innhold

Nettverk i nytt hus


pr3b1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge nytt hus om ikke så altfor lenge og lurte da på hvordan det er lurest å bygge opp et hjemmenettverk.

Jeg er ganske blank på tekniske løsninger og har i mine tidligere boliger kun hatt en trådløs ruter rett ved hjemmesentralen bak tv, altså helt standard oppsett for en gjennomsnitt nordmann skulle jeg tro.

 

Det jeg ser for meg i det nye huset er at man får fiber inn til teknisk rom, trenger jeg da en ruter (fra leverandør av fiberselskapet) i det tekniske rommet som jeg strekker cat6(?) fra denne til de rommene jeg har lyst på cat6 uttak til?

Hva kan jeg så sette opp i ett eller flere av rommene får å få et godt trådløst nettverk?

 

Burde leverandør kunne svare på dette spørsmålet eller er det elektriker som har mest erfaring på dette?

 

Takk for alle svar :)

 

Enkle tegninger settes stoor pris på :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for at det i hvert fall går flex-/plastrør fra teknisk rom ut til samtlige andre rom i huset. Da blir det enkelt å trekke kabel ved behov, og man kan på sikt oppgradere fra cat6 til "catN". Noen rom bør trolig få både to og tre rør lagt klare.

 

Sørg også for å legge kabel til wifi for montering i taket. Plassering avhenger naturligvis av husets utforming, men ett punkt per etasje er et greit utgangspunkt. Planlegg gjerne oppsettet slik at eventuelle uteområder også får bra dekning.

 

Kjøp aksesspunkt(er) som støtter PoE, og en switch med mange nok porter og nok strøm for å dekke behovet. UniFi-serien fremstår som et nærliggende valg. Router og switch får stå i teknisk rom, helst i rack.

 

Jeg hadde nok i tillegg også lagt opp flexrør for audio, og montert høyttalere i tak der det passer (og gjerne også for å dekke uteområder). Da kan du sette Sonos eller tilsvarende utstyr i teknisk rom, og styre musikk i hele huset via app.

 

Hvis du vil ha illustrasjoner, så må nesten du starte med å vise en plantegning av huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...