Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkleste og rimeligste vei for å forbedre snitt fra VGS


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ser at det er veldig mange skoler som tilbyr å ta opp fag som privatist eller med nettstudier. Jeg har noen fag jeg ønsker å forbedre fra Videregående skole og lurer på hva som er mitt beste alternativ. Dette er første gang jeg gjør dette og synes det er veldig vanskelig å velge når det er så mange som tilbyr samme tjeneste, er det noen som har erfaring med det å ta opp fag? og er det noen som har et sted å anbefale meg hvor jeg kan ta opp fag?

Er privatist eller nettstudier det beste? Ser det er ganske dyrt flere steder. Har tenkt å ta opp 2 eller 3 fag og ønsker gjerne å få tatt dem på en mest mulig rimelig måte. Så lurer også litt på om det er store forskjeller i pris mellom skolene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med VELDIG store forskjeller på kvaliteten på de forskjellige skolene, og de alle er dyre. Hvorfor ønsker du å forbedre og hvor mye er det snakk om? Ikke minst i hvilke fag? Er målet høgskole/universitet, og hvilken linje?

 

Om privatist/nettstudier (de er i praksis det samme) er tingen kommer helt an på deg og hvordan du jobber, og hvordan du lærer best. Hvis du greier å lese og gjøre oppgaver uten å følge en skole, så vil jeg si at det er bortkastet penger når du allikevel må ut med 2200 kr per eksamen som privatist for å forbedre.

 

Mitt råd er å spørre deg selv om du faktisk trenger å betale en skole for dette, eller ta det gratis og spørre andre på nettet, evt spare de pengene til å oppsøke en privatlærer dersom du står helt fast.

 

Mange, inkludert meg, er ikke videre imponert over kvaliteten til flere av dem. Jeg har selv betalt for noe som jeg fint kunne finne på nettet selv, når alt man får er et passordbeskyttet nettside med litt info og resten er videoer laget av andre, eller som ligger gratis ute på nettet. Nei, slikt glemmer man ikke.

 

Men dog, det er også flere som er glade for at de tok det gjennom en skole/lærer, spesielt innen helse. Så det kommer litt an på hvilke fag og deg.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Det rimeligste er å kun melde seg opp til eksamen og studere hjemme uten bøker, du finner det meste du trenger på internett.

Den største fordelen med skole er det sosiale, om du jobber best alene kan nettstudier eller hjemmestudier være riktig for deg.

Noen fag som naturfag har obligatorisk undervisning, da tror jeg du må gjøre det på en godkjent skole.

Lenke til kommentar

Du må regne med VELDIG store forskjeller på kvaliteten på de forskjellige skolene, og de alle er dyre. Hvorfor ønsker du å forbedre og hvor mye er det snakk om? Ikke minst i hvilke fag? Er målet høgskole/universitet, og hvilken linje?

 

Om privatist eller nettstudier er tingen kommer helt an på deg og hvordan du jobber, og hvordan du lærer best. Hvis du greier å lese og gjøre oppgaver uten å følge en skole, så vil jeg si at det er bortkastet penger når du allikevel må ut med 2200 kr per eksamen som privatist for å forbedre.

 

Mitt råd er å spørre deg selv om du faktisk trenger å betale en skole for dette, eller ta det gratis og spørre andre på nettet, evt spare de pengene til å oppsøke en privatlærer dersom du står helt fast.

 

Mange, inkludert meg, er ikke videre imponert over kvaliteten til flere av dem. Jeg har selv betalt for noe som jeg fint kunne finne på nettet selv, når alt man får er et passordbeskyttet nettside med litt info og resten er videoer laget av andre, eller som ligger gratis ute på nettet. Nei, slikt glemmer man ikke.

 

Men dog, det er også flere som er glade for at de tok det gjennom en skole/lærer, spesielt innen helse. Så det kommer litt an på hvilke fag og deg.

Det er ikke snakk om mye, jeg trenger ikke å øke snittet mitt med mer enn 2 poeng igrunnen, men usikker på hvor mange fag jeg må ta opp da. Har 2 og 3 i mattefagene og en 2 i naturfag. Dette er fagene jeg ønsker å ta opp, føler jeg har mye å hente på disse. Samt er det vel kanskje ikke noe grunn å ta alle 3 fagene når jeg bare trenger å forbedre snittet med 2 poeng? Vet ikke helt hvor mye det utgjør på snittet om jeg får fra 2'er til 4 eller 5 som er målet. 

 

Ja jeg trenger å forbedre, pga jeg ligger som nr 17 på venteliste på studiet jeg har søkt meg inn på i år og føler meg ganske sikker at jeg da ikke kommer inn, og jeg ønsker derfor å søke på nytt igjen neste år. Ser at flere studier øker på hvor mange studiepoeng en må ha hvert år, og det er flere søkere hvert år. Dermed mener jeg at jeg må nå faktisk forbedre snittet for å komme inn, for det blir nok ikke noe lettere igjen neste år.

 

Jeg er villig til å jobbe mye med pensum og jobber som regel godt alene. Men hva er alternativet om jeg ikke skal betale en skole? Jeg må vel uansett betale forbedre karakteren og ta en eksamen? og det koster vel uansett? Men forstår at det virker bortkastet om en kun får info som allerede ligger ute på nettet. Det eneste jeg vil er å forbedre snittet mitt, gå opp noen karakterer. 

Lenke til kommentar

Du må minimum betale 2170 per eksamen du skal ta opp.

 

Nettforelesninger i matematikkfagene ligger gratis her. Tidligere eksamensoppgaver og løsningsforslag finner du her. Du bør i tillegg sørge for å gjøre alle oppgavene i læreboka.

 

Jeg vet ikke om det er noen oppmeldingsfrist på skolene, men om du begynner å jobbe på egenhånd nå, bør du rekke å få et inntrykk av om du trenger å gå på skole eller klarer å jobbe alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om mye, jeg trenger ikke å øke snittet mitt med mer enn 2 poeng igrunnen, men usikker på hvor mange fag jeg må ta opp da. Har 2 og 3 i mattefagene og en 2 i naturfag. Dette er fagene jeg ønsker å ta opp, føler jeg har mye å hente på disse. Samt er det vel kanskje ikke noe grunn å ta alle 3 fagene når jeg bare trenger å forbedre snittet med 2 poeng? Vet ikke helt hvor mye det utgjør på snittet om jeg får fra 2'er til 4 eller 5 som er målet. 

 

Ja jeg trenger å forbedre, pga jeg ligger som nr 17 på venteliste på studiet jeg har søkt meg inn på i år og føler meg ganske sikker at jeg da ikke kommer inn, og jeg ønsker derfor å søke på nytt igjen neste år. Ser at flere studier øker på hvor mange studiepoeng en må ha hvert år, og det er flere søkere hvert år. Dermed mener jeg at jeg må nå faktisk forbedre snittet for å komme inn, for det blir nok ikke noe lettere igjen neste år.

 

Jeg er villig til å jobbe mye med pensum og jobber som regel godt alene. Men hva er alternativet om jeg ikke skal betale en skole? Jeg må vel uansett betale forbedre karakteren og ta en eksamen? og det koster vel uansett? Men forstår at det virker bortkastet om en kun får info som allerede ligger ute på nettet. Det eneste jeg vil er å forbedre snittet mitt, gå opp noen karakterer. 

 

Ja, dessverre, spesielt rundt populære/tettliggende linjer så blir det nok ikke bedre med årene nei.

 

Jeg tipper dette er 1P og 2P, ikke sant? Du får fint til å forbedre både disse to og naturfag hvis du jobber jevnt med de. :-) Det ligger mange nettsider/forumer/personer der ute som kan hjelpe deg gjennom frem mot en privatist eksamen. Det vil da i hvertfall koste 2200kr * 3 som privatist.

 

Men kjempebra, start med de tre fagene; gå igjennom og skriv ut målplanene for disse (det finner du på udir.no), og sett opp en plan for hvor mange timer du kan jobbe med de. Meld deg opp så fort privatistweb åpner. Sett deg delmål - at du tar det kapittelet på 1-3 uker eller noe.

 

I matematikk så må man bare regne, regne og regne - så en ekstra oppgavebok kan være til hjelp dersom du føler at du trenger det. I Naturfag så lønner det seg å lese endel utenfor stoffet for boka er temmelig tynn på informasjon synes jeg. Veldig mye fyllstoff. Så jeg vil anbefale deg å søke opp temaene på nettet, fyll ut 1-3 sider med dine egne ord og bruk dette når du skal repetere. Da husker og forstår du det bedre.

 

campus.inkrement.no

matematikk.net

ndla.no

naturfag.no

wiki har jo mye bra

khanacademy.org / udl.no

 

I tillegg finnes det drøss med videoer på youtube, både på engelsk og norsk.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dessverre, spesielt rundt populære/tettliggende linjer så blir det nok ikke bedre med årene nei.

 

Jeg tipper dette er 1P og 2P, ikke sant? Du får fint til å forbedre både disse to og naturfag hvis du jobber jevnt med de. :-) Det ligger mange nettsider/forumer/personer der ute som kan hjelpe deg gjennom frem mot en privatist eksamen. Det vil da i hvertfall koste 2200kr * 3 som privatist.

 

Men kjempebra, start med de tre fagene; gå igjennom og skriv ut målplanene for disse (det finner du på udir.no), og sett opp en plan for hvor mange timer du kan jobbe med de. Meld deg opp så fort privatistweb åpner. Sett deg delmål - at du tar det kapittelet på 1-3 uker eller noe.

 

I matematikk så må man bare regne, regne og regne - så en ekstra oppgavebok kan være til hjelp dersom du føler at du trenger det. I Naturfag så lønner det seg å lese endel utenfor stoffet for boka er temmelig tynn på informasjon synes jeg. Veldig mye fyllstoff. Så jeg vil anbefale deg å søke opp temaene på nettet, fyll ut 1-3 sider med dine egne ord og bruk dette når du skal repetere. Da husker og forstår du det bedre.

 

campus.inkrement.no

matematikk.net

ndla.no

naturfag.no

wiki har jo mye bra

khanacademy.org / udl.no

 

I tillegg finnes det drøss med videoer på youtube, både på engelsk og norsk.

 

Tusen takk for gode tips, dette skal jeg ta med meg når jeg jobber med fagene :-)  Det er 1PY og 2PY jeg skal ta i tillegg til naturfag, så det burde vel være overkommelig.

Lenke til kommentar

Takk for veldig gode og seriøse svar og tips. Jeg har et lite spørsmål til som jeg gjerne skulle hatt svar på. Når det gjelder naturfag, så har jeg lest at det kan være at et forsøk som en har gjort i naturfagen skal demonstreres på eksamen. Er det slik at dette gjelder også for privatister? Nå er det flere år siden jeg hadde naturfagstimer sist og forsøkene vi hadde da er ikke tilstedeværende i mitt minne lengre. Er det slik at det er mulig å klare dette ved å bare lese eller? Har ikke noe slik utstyr hjemme som jeg kan øve med.  

Lenke til kommentar

Litt OT men ja det går fint å lese på fag alene og ikke gå på privatskole. Selv hadde jeg et valgfag fra vg2 og vg3 som jeg aldri hadde hatt før, og jeg fikk 5 og 6 uten noe som helst form for undervisning annet enn et familiemedlem som hjalp meg nå og da og rettet noen oppgaver ettersom vi tok det ene faget samtidig.

Jeg skal imidlertid ta opp norsk nå gjennom ASK privatist og er spent på hvordan det går. Tror det er et godt alternativ til de dyre privatskolene.

 

Jeg tok også ett valgfag på vg3 gjennom Sonans, hvor lærerne var meget gode og jeg fikk god hjelp. Men jeg ser i ettertid at jeg fint kunne klart å lese på egenhånd. Det handler bare om, som folk sier over her, å fokusere på kompetansemålene. Se etter kompetansemålene. Overskriftene i boken forteller deg også noe om hvilket kompetansemål det er snakk om, så vær nøye her. I tillegg finnes det en lettlest bok "Å lykkes med naturfag" eller noe i den duren som kan forklare ting litt mer oversiktlig. Har ikke hatt den boka, men hadde den i norsk og den forklarte ting veldig bra så man forstod det.

Det ligger også mange videoer i matte (P) - det gjorde det hvertfall tidligere på Youtube.

 

Håper dette var til hjelp :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Det hjelper veldig å ha noen man kan ha et foredrag for om kapitlene. Sensorene er veldig opptatt av at de ikke må hele tiden trekke informasjon ut av deg, så det lønner seg å trene på det, og det å bli utspørret på slutten. Bare for 3 / 4 karakter må du kunne fagbegrepene godt og kunne fortelle om dem. Bruk kompetansemålet for hva det er verdt.
 
Men det er en god stund siden jeg tok den så jeg husker ikke helt, men jeg hadde ikke forsøk. Forsøk eller ikke, skriftlig bit, lang eller kort forberedelsestid og slikt må du ringe den enkelte skole og høre om hva de pleier å gjøre og hva du kan få/forvente. Det varier fra skole til skole. Du finner også info om privatist eksamenen i Naturfag på skolens nettside.
 
Om skolen har forsøk så kan du fint klare deg ved å bare se på nettet etter video/info om de forskjellige forsøkene og fortelle litt om det, du får i hvertfall ikke stryk.
 
https://www.udir.no/kl06/NAT1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3-–-pabygging-til-generell-studiekompetanse
http://sfks.nfk.no/ekwebny/docs/pub/dok07733.pdf
https://sfks.nfk.no/ekwebny/docs/pub/dok07755.pdf
https://www.naturfag.no/oppgavesamling/vis.html?tid=1998625
https://www.studienett.no (egentlig betalside men jeg lastet ned mye i naturfag/fysikk/norsk/historie derifra)
https://www.lokus.no/open/nexus

https://www.lokus.no/open/naturfag_sf_audiobook/Naturfag-SF

https://www.lokus.no/open/naturfag_yf

 

Lykke til! :-D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På Danielsen Intensivgymnas i Bergen kan du ta opp fag du har strøket i eller ikke har fra før for i underkant av kr 3000,- pr. fag. Dette inkluderer 10 timer undervisning i uken, bøker og eventuell eksamen. Hvert fag tas på ett semester, og i stedet for bare én eksamen har man prøver som gir en standpunktkarakter.

 

Jeg har selv tatt et par fag der og kan varmt anbefale skolen! Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...