Gå til innhold

Noen som har råd/tips angående privatist på Sonans?


Anbefalte innlegg

Hei! Beklager på forhånd om denne posten er feil, eller om den ikke passer inn i dette forumet.

 

Kort fortalt - jeg er 25 år og ønsker å ta opp fellesfagene på Sonans for å forbedre vitnemålet mitt. Dette har en kostnad på kr 63.500,-

 

Per i dag har jeg 100% jobb - men jeg ser ingen fremtid her. Jeg har studiekompetanse, men har svært lavt snitt slik at jeg ikke vil komme inn på noen ønskede fag på universitetet. Derfor må jeg da ta opp fag, for å få et høyere snitt, slik at jeg kan komme inn. Enkel tanke, ikke sant?

 

Bakgrunnen for å ta opp fagene er da for å søke høyere utdanning til høsten 2019.

 

Da er mine spørsmål:

 

Er dette en god løsning?

Finnes det andre løsninger jeg kan gå for?

Har noen erfaringer med å ta opp fag som privatist på Sonans?

Og sist men ikke minst... er det for sent? Jeg vil jo evnt starte på universitetet høsten 2019, som 26-åring, og bli ferdig med en bachelor som 29-åring, evnt en master som 31-åring. Hvordan er da evnt jobbmuligheter etterpå? Blir man lagt nederst i bunken som "gammel" og nyutdannet?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei! Beklager på forhånd om denne posten er feil, eller om den ikke passer inn i dette forumet.
 
Kort fortalt - jeg er 25 år og ønsker å ta opp fellesfagene på Sonans for å forbedre vitnemålet mitt. Dette har en kostnad på kr 63.500,-
 
Per i dag har jeg 100% jobb - men jeg ser ingen fremtid her. Jeg har studiekompetanse, men har svært lavt snitt slik at jeg ikke vil komme inn på noen ønskede fag på universitetet. Derfor må jeg da ta opp fag, for å få et høyere snitt, slik at jeg kan komme inn. Enkel tanke, ikke sant?
 
Bakgrunnen for å ta opp fagene er da for å søke høyere utdanning til høsten 2019.
 
Da er mine spørsmål:
 
Er dette en god løsning?
Finnes det andre løsninger jeg kan gå for?
Har noen erfaringer med å ta opp fag som privatist på Sonans?
Og sist men ikke minst... er det for sent? Jeg vil jo evnt starte på universitetet høsten 2019, som 26-åring, og bli ferdig med en bachelor som 29-åring, evnt en master som 31-åring. Hvordan er da evnt jobbmuligheter etterpå? Blir man lagt nederst i bunken som "gammel" og nyutdannet?
 
Takk for svar!

 

 

 

Er dette en god løsning?
Ja, hvis du virkelig vil så får du det til :) Det kan være en god løsning å ta fellesfagene på privatskole ettersom du vil ha god karakter, men om det er en god løsning for akkurat deg må du nesten svare på selv. Nå har jeg ikke forbedret noen fellesfag selv, men kan tenke meg at lesefag som for eksempel geografi og historie er fag man fint kan lese seg til selv.
 
Finnes det andre løsninger jeg kan gå for?
Ja, du kan droppe Sonans og lignende for som nevnt typiske lesefag. Ikke helt relevant, men selv leste jeg til både et vg2 og vg3 fag på et halvt år som jeg aldri hadde hatt før, og jeg fikk 5 og 6 uten undervisning. Så ja, det finnes absolutt løsninger som er billigere, men det kommer vel kanskje an på hva du liker best. Liker du å lære ved undervisning så ville jeg gått for det. 
 
Har noen erfaringer med å ta opp fag som privatist på Sonans?
Ja, har svært gode erfaringer med Sonans, men hadde ikke fellesfag men valgfag. God oppfølging og veldig eksamensrettet. Det krever imidlertid mye selvdisiplin og egenvilje til å lykkes. Lærerne kan ikke skaffe deg en 6-er, men de kan, som de gjorde med meg, veilede deg og hjelpe deg til en god karakter :) I etterkant ser jeg hvor mye undervisningen har hjulpet meg videre, men valgte bare å ta ett fag på Sonans og er glad for det, fordi jeg har spart mye penger. Igjen så kan man lese "enkle" fag selv.  
 
Og sist men ikke minst... er det for sent?
Eh, nei. Har noen på mitt studie som er både i 40 og 50 årene, så er absolutt ikke for sent nei :)
Jeg vil jo evnt starte på universitetet høsten 2019, som 26-åring, og bli ferdig med en bachelor som 29-åring, evnt en master som 31-åring. Hvordan er da evnt jobbmuligheter etterpå? Blir man lagt nederst i bunken som "gammel" og nyutdannet?
Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...