Gå til innhold

8700K oppfører seg rart i prime95


Anbefalte innlegg

Hei genier, entusiaster og datafrelste. Hva kan være grunnen til at min 8700K begynner fint

Med 4,9 ghz en liten stund i prime95. Og så droppe til 4,8. For så å droppe 100mhz til. Og så ligge å vippe mellom 4,6 og 4,7. I firestrike cpu test(3d mark) holder den seg på 4,9. I spill holder den seg også. Instillinger og hardware :

8700k 4,9ghz 1.34 (ca) vingler litt. Offset -60

Maks 84 grader i prime men ligger rundt 77

Asrock z370 m itx ac (mini itx) med nyeste bios (2.10) har skrudd opp max power draw til fullt i bios

Trident z g skill 3200 (ikke xmp profil) kjører 2200mhz nå

Gtx 1080 ti

Corsair rm850x

Cooler master tx3 evo luftkjøler(vifte fullt) 1x90mm vifte i push

Windows 10

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AVX kanskje? Hvilken offset har du?

Prøv uten AVX enten ved å gjør ei endring i undoc.txt eller laste ned prime 26.6 som ikke bruker avx

Hei ! Avx har innstillingen auto (som jeg tror er 0 eller av) og så kan jeg velge fra 1 opp til 31. Den står på auto. Jeg kan ikke velge off. Så jeg har den på auto. Er det riktig? Ja vet at prime95 kjører tungt på avx. Så vil tro at den andre prime 26.6 ikke Klokker ned. Kan kanskje teste etterhvert.
Lenke til kommentar

Mye tyder på at det er auto AVX som gjør dette. Bare å kjøre prime uten avx så vet du helt sikkert.

Riktig AVX er det høyeste du får den stabil på :p

Det ser ut som jeg har fikset det. Stabil på 4.9. Det var ikke avx men derimot en 4.strømbegrensning. Long duration ett eller annet. Jeg la merke til at cpu ikke dro mer enn 130 og stoppet det. Og minnes at jeg har lest at den kan trekke 150w overklokket. Nå så jeg den trakk 139w på det meste. Men en av kjernene nådde 90 grader på ca 4 minutter da  :rofl:

Edit: JEg har IKKE fikset det. Det bare virker i ca 3 minutter. Og så struper hovedkortet effekten til 130w. (Jeg får ikke stilt "long duration power limit høyere enn 130" Jeg kan bare midlertidig (i ca 3 min) fjerne sperren på 130W. Så snart strupingen setter inn så går cpu ned til mellom 4,0 og 4,6. 

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Mye tyder på at det er auto AVX som gjør dette. Bare å kjøre prime uten avx så vet du helt sikkert.

Riktig AVX er det høyeste du får den stabil på :p

Jeg kjører prime 26.1 nå og den klokker ikke ned så langt. Men prime 26.1 trekker heller ikke like mye strøm (effekt) Problemet oppstår hvis den går over 130w som sagt. Og det gjør gamle prime. Jeg tror bios på hk struper cpu. Og tror egentlig ikke det er avx som er problemet. Så hvis jeg skulle spille et spill eller en benchmark som trekker over 130w så tror jeg jeg vil få det samme problemet etter et par minutter. 

Vurderer sende hovedkortet tilbake. Har ikke hatt det mange dagene. 

Lenke til kommentar

 

Mye tyder på at det er auto AVX som gjør dette. Bare å kjøre prime uten avx så vet du helt sikkert.

Riktig AVX er det høyeste du får den stabil på :p

Jeg kjører prime 26.1 nå og den klokker ikke ned så langt. Men prime 26.1 trekker heller ikke like mye strøm (effekt) Problemet oppstår hvis den går over 130w som sagt. Og det gjør gamle prime. Jeg tror bios på hk struper cpu. Og tror egentlig ikke det er avx som er problemet. Så hvis jeg skulle spille et spill eller en benchmark som trekker over 130w så tror jeg jeg vil få det samme problemet etter et par minutter. 

Vurderer sende hovedkortet tilbake. Har ikke hatt det mange dagene.

Syns det fortsatt høres ut som AVX.

Sett en statisk avx offset verdi, feks -4 å se om den går under 4.5Ghz.

Om den fortsatt klokker ned under dette og du har temp under kontroll (samt at det ikke er cpu som throttler) så er det nok hovedkort

Lenke til kommentar

 

 

Mye tyder på at det er auto AVX som gjør dette. Bare å kjøre prime uten avx så vet du helt sikkert.

Riktig AVX er det høyeste du får den stabil på :p

Jeg kjører prime 26.1 nå og den klokker ikke ned så langt. Men prime 26.1 trekker heller ikke like mye strøm (effekt) Problemet oppstår hvis den går over 130w som sagt. Og det gjør gamle prime. Jeg tror bios på hk struper cpu. Og tror egentlig ikke det er avx som er problemet. Så hvis jeg skulle spille et spill eller en benchmark som trekker over 130w så tror jeg jeg vil få det samme problemet etter et par minutter.

Vurderer sende hovedkortet tilbake. Har ikke hatt det mange dagene.

Syns det fortsatt høres ut som AVX.

Sett en statisk avx offset verdi, feks -4 å se om den går under 4.5Ghz.

Om den fortsatt klokker ned under dette og du har temp under kontroll (samt at det ikke er cpu som throttler) så er det nok hovedkort

Har testet -1 og -2 offset. Og da booster den til 4,8 og 4,7 hvis boost er satt til 4,9.

P.s den klokker fremdeles ned etter en liten stund

Men den trekker jo insane mye strøm. 147w(package) på 4.3 (stock)

post-269522-1058248_thumb.jpeg

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

 

 

Mye tyder på at det er auto AVX som gjør dette. Bare å kjøre prime uten avx så vet du helt sikkert.

Riktig AVX er det høyeste du får den stabil på :p

Jeg kjører prime 26.1 nå og den klokker ikke ned så langt. Men prime 26.1 trekker heller ikke like mye strøm (effekt) Problemet oppstår hvis den går over 130w som sagt. Og det gjør gamle prime. Jeg tror bios på hk struper cpu. Og tror egentlig ikke det er avx som er problemet. Så hvis jeg skulle spille et spill eller en benchmark som trekker over 130w så tror jeg jeg vil få det samme problemet etter et par minutter. 

Vurderer sende hovedkortet tilbake. Har ikke hatt det mange dagene.

Syns det fortsatt høres ut som AVX.

Sett en statisk avx offset verdi, feks -4 å se om den går under 4.5Ghz.

Om den fortsatt klokker ned under dette og du har temp under kontroll (samt at det ikke er cpu som throttler) så er det nok hovedkort

 

Den klokker den i prime95 26.1 også. Til og med når den kjører stock. Klokker ned fra 4,3 til 4,0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...