Gå til innhold

Videoen spiller rent på en smarttelefon, men hakker på PC


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Følgende plager meg:

Bakgrunn: en videofilm er i  HD-oppløsning og spiller på en stasjonær PC med kraftig prosessor og ditto skjermkort. Den samme filmen spiller hakkete både i lyd og bilde på en eldre PC. Begge spiller med VLC programvare og begge er helt i orden teknisk. Dette skyldes selvsagt skjermkort, prosessor og andre periferikomponenters kapasitet, og den gamle PCen spiller fint alle lavoppløselige filmer, men de med f eks 1920 x 1080 bare kan spilles på den nyeste PCen.

 

Så kommer spørsmålet:

Hvorfor spiller filmen rent og fint på en 3 år gammel Android smarttelefon når den ikke kan spilles på en PC? Hva er det med telefonens tknologi som gjør at den kan spille så krevende høyoppløselige filmer, og når selv den svære nye stasjonære PCen må skru opp viftene og virkelig jobber så det koker litt i boksen? I min tenkeboks popper det opp at den lille telefonen enten har fantastiske magiske evner, eller så jukses det på en eller annen måte, eller så er det noe jeg har drømt.

 

Den lille telefonen burde smeltet og begynt å brenne, eller batteriet ville gått ut på ca 2,5 sekunder.

 

Juks? Trolldom? Eller en teknisk forklaring jeg ikke har sett enda.

 

Opplys meg !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg så på det ulike steder, men begge stasjonære PCer kan spille film med og uten hardware-støtte. Begge spiller med hardware-støtte som er raskeste alternativ. Det gjør nok telefonen også.

 

For meg ser det ut som en liten mus (tilsynelatende) kan trekke like mye som en elefant her. Hva skal man da med elefanten? Eller dvs man kan jo da sette inn den samme knøttlille maskinvaren i den stasjonære og slippe et digert skjermkort (GPU) og rask CPU med tallerkenstore vifter for å spille film. Jeg har også en liten TV-boks som spiller film. Den spiller så vidt 720 x 1080i. Den blir derimot svært varm og må ikke klemmes inne mellom bøker eller andre apparater. Hvorfor blir ikke telefonen varm? Hvorfor varer batteriet så lenge som det gjør under avspilling av film? Batterier holder fint en helaftens spillefilm i 1920 x 1080.

 

Jeg har jo forstått at 1080p krever tre ganger så mye kraft som 1080i. Så det er mulig at telefonen omgjør 1080p til 1080i?

Lenke til kommentar

Hardware-støtte betyr ikke automatisk at den har det som kreves. Som sagt har mobilen egen dekoder innebygd spesifikt for å ta seg av bl.a h264, så den tukler ikke med videoen nei. I tillegg lages mobile CPUer for å produsere mindre varme. Dette koster mer enn det smaker i en desktop-løsning, så der blir kost/nytten en CPU som genererer mer varme og høyere hastighet. Til gjengjeld får du en arbeidshest som kan ta på seg mange ulike oppgaver, i motsetning til mobilen.

 

For å bruke din metafor, så tilkaller musen (mobilen) en usynlig elefant (dedikert hardware som KUN har som jobb å encode moderne videoformater, og er ubrukelig til alt annet) når video skal spilles av. CPUen går nesten på tomgang når mobilen spiller av video.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk begge to over her :-)

 

Jeg slår meg til ro med at telefonen har en sterkt dedikert og miniatyrisert GPU som spiller kun moderne videoformater. Det er flusst av formater den ikke spiller, kræsjer, eller ikke vil vise undertekst og/eller ikke lyd. Helst vil den ha .mkv (Matroska) eller MP4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...