Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

oppsett av nettverk


Anbefalte innlegg

Hi,

Jeg har to PC'er som jeg vil koble sammen i et netverk. Har en D-link 624 router.

Hvordan anbefaler dere at jeg kobler pc'ene sammen. Routeren har 4 ethernet innganger så det er ikke vanskelig å få internett tilgang til begge :)

 

Men jeg vil gjerne også få tilgang fra den ene til den andre og motsatt. Bør dette gjøres med wokgroups? Finnes det en lazy til dette...

Ja, er litt grønn når det gjelder nettverk....

 

thanks guys!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette opp et nettverk er egentlig veldig enkelt. Hvis begge dine maskiner har nett, har de også kontakt med hverandre.. Hvis du kjører XP, tar du å deler noe på maskina di.. dvs du høyre-klikker på ei mappe en plass og velger "deling og sikkerhet" eller noe sånnt.. Der trykker du på en link som sier noe om fil-deling.. Deretter får du et spørsmål der du svarer "bare aktiver fil-deling". Når dette er gjort sjekker du hva maskina heter ved å høyre-klikke på min datamaskin og går på egenskaper. Så velger du datamaskinnavn øverst en plass i viduet.. Der står navnet (du kan også endre d der). Etter dette er gjort går du på den andre maskina og starter "start-kjør". Der skriver du "\\navnet på den andre maskina" og trykker enter. Da skal du se et vindu med den mappa du delte på den andre maskina.. Hvis det kommer en feilmelding er det sikkert noe ip-feil.. dette sjekker du ved å høyre-klikke på mine nettverkssteder og velge egenskaper. Dobbelklikk på tcp-ip og skriv inn en ip som f.eks. kan være "192.168.0.1" som er en veldig vanlig ip. Hvis du gjør dette må du også gjøre d samme på den andre maskina.. Eneste forskkell er at du der tar et annet tall på den siste delen av ip'n, så den blir noe sånnt: "192.168.0.2" e.l. Nå er det ikke sikkert internett virker, hvis d ikke gjør det tar du bare å aktiverer automatisk ip igjen.. Da er det sikkert noe feil innstillt på router'n..

 

Prøv ut litt! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...