Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie vg2-3: Eksamen som privatist


Anbefalte innlegg

Hei!

 

13. april skal jeg opp til eksamen i historie som privatist. Siden Privatistkontoret er stengt i påsken håper jeg det er noen her som kan gi meg svar. Setter stor pris på hjelp, siden jeg mangler viktig informasjon for forberedelsene.

 

Pensumet er Historie VG2-3, og eksamen er muntlig.

 

På nettet leste jeg:

"Slik foregår en muntlig eksamen i historie

  1. 48 timer før eksamen: Trekking av fag
  2. 24 timer før eksamen: Utdeling av tema/problemstilling. Forberedelsedel
  3. Eksamen: Presentasjon av tema/problemstilling, ca. 10 min
  4. Eksamen: Fagsamtale, ca. 20 min
  5. Karakter"

Hentet fra: https://www.studienett.no/eksamen/historie

 

Gjelder dette også for privatister? Vi blir jo nemlig ikke trukket 48 timer før, men har meldt meg opp selv og fikk beskjed om tidspunkt tre uker før selve eksamen.

 

Noen som har vært gjennom dette, eller av andre grunner har nyttig kunnskap/innsikt?

 

Setter stor pris på hjelp. Tusen takk!

Endret av Sanskulott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok dette som privatist for mange år siden, vet ikke om det fortsatt er slik men du trekker et emne innenfor pensum, går til et annet rom og bruker ca 20 minutter på å forberede deg og så prater du om emnet med sensor.

Sensor gav meg da en soleklar sekser, jeg snakket lite om det som sto i bøkene men mer om det jeg mente var viktig. Tyskland fikk hyperinflasjon i mellomkrigstiden, jeg trakk inn årsakene til dette. Alt i historien skjer av en grunn, noen mennesker har vedtatt noe og det fører til noe og ikke nødvendigvis til ønsket resultat.

Jeg tror det er best å vite litt om mye, enn å vite veldig mye om noen få emner. Samme hva sensor spør om bør du kunne si noen setninger om det.

 

Dette er mange år siden så jeg aner ikke om det er relevant nå lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet det er et annet fag, men da jeg var oppe i Psykologi 1 (muntlig) i fjor vår som privatist, fikk jeg ikke vite noe på forhånd. Kom dit jeg skulle ha eksamen, fikk utdelt oppgave 20 min før jeg skulle inn (temaet jeg skulle snakke om). Når jeg kom inn igjen etter å ha forberedt meg snakket jeg i vei om temaet og trakk linjer til andre kompetansemål. Fikk også et spørsmål fra en annen del av pensum som jeg ikke klarte å svare på helt fullstendig, og derfor fikk jeg ikke 6 :)

 

Lykke til :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Takk Pepsimax94!

På både deg og IntelAmdAti høres det ut som om 20 minutter er den forberedelsestida en får. Viktig å lese godt, gjøre gode notater og reflektere over stoffet. Leser så det freser, noterer og ser på videoer for å fylle på med refleksjon og sammenheng.

 

Fortsatt interessant dersom noen har tatt historie som privatist iløpet av de siste par årene. Hadde vært kjekt å få spikra fast hvordan dette vil foregå så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...