Gå til innhold

Utdannings spm


Anbefalte innlegg

Jeg skrev i utdanningsforumet men etter å lest litt der skjønner jeg at det er ikke så mye nautikk aktivitet der. Håper dette rimelig spesifikke sporsmalet kan tolereres her:
 

Jeg er 31, og har jobbet som paramedic hele livet i USA annet enn ett år i Norge for forstegangstjeneste. Flyttet tilbake til Europa (er åpenbart Norsk statsborger selv om jeg vokste opp i Trumpistan) og jobbet i flyktningeleirer i Hellas de siste 2,5 årene. Jeg har brent helt ut på helsearbeid, og siden jeg har rimelig sterke karakterer fra High School tenkte jeg å søke skole i Norge. Jeg vokste opp på og ved vannet, og har alltid vært fascinert av sjølivet så jeg tenker på å søke Nautikk enten i Vestfold eller på vestlandet etter sommeren (samordna søknaden er allerede inne).


Men, jeg er jo en 'gammel'mann, da, og vet ikke om det er mulighet for en på min alder å skifte inn i dette karrierevalget. Vil jeg bli oversett for kadettplassering? Vil potensielle arbeidsgivere le meg ut av rommet? Noe jeg har oversett som min alder ødelegger for meg? Er i 100% god helse, etc.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, flott å se at noen andre vurdere maritimt yrkesvalg. Kan selv snakke for meg selv da jeg gikk yrkesveien, VG1+Vg2->Lærling som matros i 2 år så Teknisk Fagskole i 2 år og deretter kadett. 31 år er ikke særligt gammelt, så lenge du jobber målrettet mot studiene og viser interesse for sommerjobber og søker overalt så er mye av jobben faktisk gjort. Ikke alle som får sjansen til å få sommerjobb, men de som får har som oftest garantert kadett plass etter skolen. Mange av rederiene har en policy som sier at de skal ha % ifra Fagskole og % ifra Høyskoler som kadetter.

 

Selv i min klasse var det mange/fleste over 20år da de begynte der, eldste var 48 og ble 50 siste året. Det eneste du må belage deg på er masse skolejobbing, men om du liker matte og fysikk så er det ikke noe problem. Vil anbefale deg å søke og deretter evaluere mens du går på skolen om dette er noe du vil. 

 

Ønsker deg masse lykke til og har du spørsmål så værsegod spør i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...