Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Skal koble til noen ekstra pc'er til et netverk.

Dette er et passe stort nettverk, som består av:

 

-Ruter

 

- - pc1

 

- - switch1

- - - pcer2

 

- - switch2

- - - pc3

- - - switch3

- - - - pc4

- - - - switch4

- - - - - pc5

 

problemet her er pc 5, jeg får opp de andre maskinene når jeg søker etter maskiner på nettverket, men får ikke tilgang til de, jeg får ikke tilgang til internett, får ikke pinget de andre pc'ene eller ruteren.

Jeg får derimot sendt net send fra andre pcer til disse, men ikke fra disse til de andre. Mange switcher grunnet lengre avstander, ikke over 20-30 meter.

Ip adresser settes manuelt og disse er satt riktig, prøvd å koble til med 2 forskjellig type pc'er med både win 98 og xp. Ikke funnet noen "spesielle" instillinger på de pc'ene som fungerer.

 

Nå er jeg hjemme så jeg får ikke sett på nettverket før i morgen, men jeg lurte på om folk hadde tips, det kan jo hende det er lagt inn noe spesiellt i de maskinene som fungerer, et program, en instilling etc, men noen som har noen råd eller vært borte i noe lignende?

 

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk:

*Arbeidsgruppe/domene

*DNS/Gateway adresse

*brukerkontoer

*at alle pcene har minst en mappe delt

*at nødvendige nettverksprotokoller er installert (TCP/IP evt. IPX/SPX)

*at nødvendig program/protokoller i windows er konfigurert/installert (Windows components i add/remove programs, gå igjennom hele lista!)

 

du kan jo prøve å koble pc5 inn sammen med pc1 og teste den derifra.

 

Er det en eller flere pcer på switchene 2/4? du kan jo kutte ut switch 2 / 4 og heller koble de pcene inn i switch 3 hvis mulig..

 

*kjeder seg på jobb*

 

det er noe å begynne med.. :sleep:

Lenke til kommentar

flytte på switcher kan jeg ikke, de må få bruke pc'ene til jobb, hehe.

noen som filket litt med det i stad, så nå har jeg bedre kontakt, får svar på ping til ruter osv, men har ikke helt fikset internetten, men nå virker det som om det ordner seg.

takk for tipsene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...