Gå til innhold

[Løst] Ny trådløs router tilkoblet Altibox CPL5


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Må hjelpe søss med å få orden på hjemmenettverket. De har satt en apple router på port 4 på Altiboxen for å se om de får mer fart på Wifi-en. Det fungerer for så vidt, men de har en nettradio på wifi som da sliter. Kan det være dublert DHCP/NAT som lager krøll?

 

Vikenfiber anbefaler å sette altiboxen i bridge (og la ny router håndtere DHCP/NAT).

Når du skal gjøre dette via mine sider får du imidlertid kraftig varsel om at brannmur vil slås av og at dette bør du IKKE gjøre.

 

https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter/cpl5/

 

Konfrontert med dette sier kundeservice hos Vikenfiber at:

"Ved å sette hjemmesentralen i bromodus, deaktiveres brannmur og router i hjemmesentralen.

Hjemmesentralen vil bli “usynlig” i nettverket, og vil ikke lenger fungere som trådløst aksesspunkt eller dele ut lokale IP-adresser (DHCP-server) til ditt utstyr. Oppsett av eget nettverksutstyr skjer på eget ansvar. Du får tildelt en offisiell IP-adresse på eget nettverksutstyr, og vil være helt ubeskyttet mot inntrengere fra internett. Vi anbefaler å aktivere bromodus dersom du skal ta i bruk egen router. Til syvende og sist blir det en vurdering du tar"

 

De vil ikke svare meg på hvorfor de anbefaler en løsning som de samtidig sier gjør altiboxen ubeskyttert, ei heller hvorfor de ikke heller anbefaler å sette ny router opp som AP.

 

 

En tilforlatelig bedre løsning er det motsatte, å sette opp nyrouteren som trådløst AP, mao i bridgemodus. Da gir imidlertid Apples AIRPORT app melding  "ikke godkjent av nettverksleverandør".

 

Jeg er ikke kjent med altiboxkonseptet, men oppfatter CPL5 "hjemmesentralen" som en router med en egen tuner tilkoblet via Ethernet. Hvis denne konfigurasjonen skal opprettholdes etter at sentralen er satt i bridge, er jeg bekymret for om tuneren da blir åpent eksponert for trusler, og om selve CPL5 som jeg antar inneholder en altibox-konfig da kan manipuleres utenfra.

 

 

Spørsmål til dere blir da:

1. Hvilke risiko løpes for selve CPL5 routeren og tuneren ved at brannmuren slås av?

2: Hvorfor får vi ikke lov av AIRPORT å sette apple-routeren i bridge?

 

Mvh Håvar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ingen risiko, siden CPL5-en kun blir en passthrough / bro mellom din router og internett. Med tuner, mener du da TV-dekoder? For TV er CPL5-en alltid en bridge, så det blir ingen endring der. Altibox hjemmesentralers konfigurasjon kan du heller ikke nå via internett/LAN. Du kan gjerne teste det ved å prøve å nå gatewayadressen til CPL5en når den står i routermodus. Ingen treff der gitt  :wee:

2. Har dessverre ikke kjennskap til Apple-routere, men å sette den i bridge hvis du også har CPL5 i bridge vil medføre at kun 1 enhet vil komme på nett via public IP.

 

Kjører selv en  Altibox CPL4 i bromodus og vil aldri tenke meg å ha denne som router, da en tredjepartsrouter har mye mer funksjonalitet og bedre WiFi osv.

Endret av Sk8n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...