Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger sårt hjelp med en oppgave angående avtalerett i rettslære 2 - HASTER


Anbefalte innlegg

Hei! 


Jeg trenger UTROLIG SÅRT hjelp med en oppgave i avtalerett som jeg har fått i rettslære, og det HASTER VELDIG. Oppgaven går ut på følgende; 

A = fullmaktsgiver

B = fullmektig

C = Tilbyder

A (fullmaktsgiver) skal kjøpe en båt, men selve båtfirmaet ligger et godt stykke unna der han bor. Han kontakter dermed B (fullmektig) som bor like i nærheten. A ber B om å undersøke båtene som blir tilbudt der, og om B skulle komme over et godt tilbud, så skulle B kjøpe båten i A sitt navn. 

B drar derfor til båtfirmaet der han møter C (tilbyder). C ville få bekreftelse fra A om at B kjøper i A sitt navn, og får derfor nummer og adresse fra B. C får tak i A på mobil, og A bekrefter at B kjøper i hans navn. Etterhvert som samtalen mellom A og C går mot slutten, vil A snakke med B. A forteller at B ikke må overstige en kjøgsgrense på 30 000kr. 

Etterhvert så kommer B over en fin båt, men prisen er 36 000kr. B forteller til C at han fikk beskjed av A over mobilen at han har en grense på 30 000kr, og prøver derfor å få prisen ned til denne summen. C lar seg ikke gå med på det, men tilbyr båten for en pris på 34 000kr istedenfor. 

B vil gjerne ha A sin godkjenning, men får ikke tak i A. B bestemmer seg derfor å kjøpe båten i A sitt navn, og inngår derfor en avtale med C. 

B informerer A om kjøpet dagen etter, og A har ingen innvendinger mot B sitt kjøp.

Neste dag finner C ut at båten kunne bli solgt for 36 000kr til noen andre, og C kontakter derfor A og påstår seg ubundet av den avtalen som ble inngått. C viser dermed til at kjøpesummen lå flere tusen kroner høyere enn maks beløpet B hadde å kjøpe for.

 

A sa at han ville ha båten, og hevder at den avtalen B hadde inngått på A sine vegne, var bindende for C.

 

Drøft og løs de rettsspørsmålene oppgaven reiser. 

Jeg lurer på om tilbyder har rett til å annulere avtalen, og om tilbyder har de samme rettighetene som feks hvis en fullmaktsgiver hadde angret, og om tilbyder kan føye seg under §11 i avtaleloven. 

Jeg lurer også på om hva som er riktig svar innenfor denne oppgaven, og hvilke paragrafer jeg bør ta en nærmere titt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...