Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Psykologi 2 eksamen høst 2017


Anbefalte innlegg

Hei! Har psykologi eksamen 23.november, har ikke hatt psyk 1 eller undervisning i psyk 2. Noen som har noe ide om hva tema kan bli? Og er det noen som har svar på kompetansemålene og har lyst å dele dem med meg? Er helt lost i dette faget, og gruer meg egentlig sykt til eksamen nå.

 

Har skrevet om de viktigste personene fra psyk 1 & 2, og holder på med læringsteoriene nå, noe mer jeg burde gjøre?  :hmm:

Endret av privatist201
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, har sett på kompetansemålet for sosialpsykologi og der er det jo om sosialisering, grupper, roller, holdninger og ledelse.. veldig åpent og bredt

 

Hva fokuserer du på? Vet du om noen viktige personer og teorier?

 

Tenker erikson og den sosiale utviklingsteorien kan være veldig relevant, også sosial idenritetsteori, sosialiseringsprosessen og kanskje adaptasjonsprosessen?

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker at om oppgaven bygger på sosial kompetanse, så skal jeg først skrive om det (både sosialiseringsprosessen og betydningen av det), for å så kunne skrive litt om sosial identitetsteori under det sosialpsykologiske perspektivet. Dermed blir det relevant å fortsette med å skrive om grupper, med eks. Charles H. Cooleys teori om primær- og sekundærgrupper, både hvordan og hvorfor de dannes. Jeg kan jo også bygge på dette ved å skrive om roller, men jeg er usikker på om det blir for langt fra det temaet/oppgaven er. 

Lenke til kommentar

Hva gjør du for å forberede deg egentlig? Er så dårlig på forberedelser ?

Har skrevet litt om sosial kompetanse og sosialiseringprosessen, har på en måte skrevet det som en oppgave sånn at jeg kan klippe og lime om det blir noe jeg kan bruke, har også funnet noen kilder om sosial kompetanse og virkningen av det

 

Men sånn ut i fra vedleggene virker det jo kanskje som om vi skal koble dette opp mot ensomhet i skolen og konsekvensen av dette(at folk dropper ut og sånn), eller hva tror du?

Føler meg heelt vekke på dette temaet her ?

Lenke til kommentar

Jeg skrev notater fra hele boken (Cappelen Damm 2016) ned på pc, og nå går jeg gjennom alle notatene og fjerner alt jeg tror ikke kommer til å bli relevant på eksamen. Dermed blir det lettere å lese gjennom og skape et bilde av hva jeg burde skrive om i morgen. Jeg ser også på kompetansemålene, slik at jeg ikke fjerner noe som er sentralt i kapitlene. Men ser dere for dere at det kan bli aktuelt å for eksempel skrive om både "konflikttrappen" (Glasl) og "fem stadier i en konflikt" (Pondy)? Jeg ser ikke for meg at konfliktteorier blir så aktuelt for oppgaven, men det kan være lurt å ha det i bakhodet på grunn av at det er i kompetansemålene, eller? 

Lenke til kommentar

Jeg skrev notater fra hele boken (Cappelen Damm 2016) ned på pc, og nå går jeg gjennom alle notatene og fjerner alt jeg tror ikke kommer til å bli relevant på eksamen. Dermed blir det lettere å lese gjennom og skape et bilde av hva jeg burde skrive om i morgen. Jeg ser også på kompetansemålene, slik at jeg ikke fjerner noe som er sentralt i kapitlene. Men ser dere for dere at det kan bli aktuelt å for eksempel skrive om både "konflikttrappen" (Glasl) og "fem stadier i en konflikt" (Pondy)? Jeg ser ikke for meg at konfliktteorier blir så aktuelt for oppgaven, men det kan være lurt å ha det i bakhodet på grunn av at det er i kompetansemålene, eller?

 

Kan være greit å ha i bakhodet men tviler på at det blir aktuelt i morgen!

Lenke til kommentar

Jeg har laga meg tankekart på alt jeg tenker på når det kommer til sosial kompetanse og alt som kan kobles til Det( roller,sosialisering, holdninger, kommunikasjon, grunnområdene i sosial kompetanse etc.) Og så har jeg laga tankekart rundt vedleggene og sett hvor de krysser i teorier og tema.. er begrenset hva man får gjort uten oppgaven så ikke stress for mye :*

Lenke til kommentar

 

fokuserer mye på kapittel 2 oby og hva det sosiale perspektiv går ut på. ellers er det tror jeg viktig å kunne noe om oppvekst, massemedia og psykisk helse. fikk jeg værtfall inntrykk av basert på vedleggene.

Ja enig i det, men kan man få oppvekst og utviklingsteoroer Selvom dette er fra psykologi 1 boka?

 

 

Mhh, antar ikke det.

 

Jeg har ikke hatt undervisning i noen av fagene og tar de som privatist. Men jeg holder på med (og er halvveis i) en bachelor i psykologi, så det virket naturlig for meg å snakke om oppvekst når det kommer til sosial kompetanse. Det nevnes jo blant annet Theory of Mind i Psykologi 2, og det er jo en utviklingsteori. Tror den står veldig sentralt på eksamen, så lurt å google litt rundt den. 

Endret av Rafinko
Lenke til kommentar

 

 

fokuserer mye på kapittel 2 oby og hva det sosiale perspektiv går ut på. ellers er det tror jeg viktig å kunne noe om oppvekst, massemedia og psykisk helse. fikk jeg værtfall inntrykk av basert på vedleggene.

 

Ja enig i det, men kan man få oppvekst og utviklingsteoroer Selvom dette er fra psykologi 1 boka?

 

Mhh, antar ikke det.

 

Jeg har ikke hatt undervisning i noen av fagene og tar de som privatist. Men jeg holder på med (og er halvveis i) en bachelor i psykologi, så det virket naturlig for meg å snakke om oppvekst når det kommer til sosial kompetanse. Det nevnes jo blant annet Theory of Mind i Psykologi 2, og det er jo en utviklingsteori. Tror den står veldig sentralt på eksamen, så lurt å google litt rundt den.

Åja ja men da så! Ja den har jeg skrevet en del notater rundt! Finner dere mye eksterne kilder på nett? Eller holder dere dere stort sett til det som er i pensum?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...