Gå til innhold

Vi har samlet noen av F-35-høydepunktene: Elleve år på 2 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult klipp og makaløs manik, men jeg lurer på om noen som har greie på det kan si noe om det er en fare for at dette våpensystemet får mye kortere levetid enn det man forestilte seg. Nærmere bestemt: Vil det kunne tilpasses en framtid med svermer av autonome eller fjernstyrte droner, eller blir det som da slagskipene ble danket ut av fly fra hangarskip?

Endret av Arne Sommerfelt
Lenke til kommentar

Kult klipp og makaløs manik, men jeg lurer på om noen som har greie på det kan si noe om det er en fare for at dette våpensystemet får mye kortere levetid enn det man forestilte seg. Nærmere bestemt: Vil det kunne tilpasses en framtid med svermer av autonome eller fjernstyrte droner, eller blir det som da slagskipene ble danket ut av fly fra hangarskip?

 

Vanskelig å spå fremtiden. F-35 er mest sannsynlig det mest fremtidsrettede og avanserte flyet i verden i dag. Utviklingen av droner fortsetter, men har store utfordringer foran seg før vi eventuellt ser noe som i ditt eksempel. To store hindringer for droner er kommunikasjon (fjernstyrte droner) og AI (autonome droner). Jeg vil tippe at vi er flere tiår fra å se droner brukt i krig utenom ovevåkning og enkle oppdrag. Ettersom utviklingen går vil vi også få flere våpen mot droner, det et et evig kappløp. Jeg tipper F-35 vil klare seg ekstremt godt de neste 20-30 årene.

Lenke til kommentar

Gjerne ta en gjennomgang av hva som er blitt lovet om flyet og kontrakter som ikke er blitt holdt, eller har blitt bedre enn ventet. Kommer noen av de norske missilene til å bli standard for flere land? Har norsk kjøp noe med det å gjøre? Hvem i Norge tjener på at vi skaffer oss flyet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...