Gå til innhold

Pc fryser med liten firkant oppe til venstre


bazzo

Anbefalte innlegg

Maskinen fryser plutselig,

det kommer en liten firkant med lodrette streker oppe i venstre hjørne av skjermen og så fryser hele maskinen og må restartes. (Skjermen blir sort)

 

Hva kan dette være, tipper det har noe med skjermkortet.

Har Connect3D Radeon 9500Pro med nyeste omega drivere.

Tenkte kansje det var noe dritt på maskinen som førte til problemet, men nå har jeg formatert men samme problem oppstår.

 

Håper noen kan hjelpe.. :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hørt om eleminasjonsmetoden? Det er det som Strupstad hinter frem om. Det er ikke noe opplagt årsak til problemene dine, annet enn at du har en ustabil PC. Derfor er det viktig å teste hva som virker, og hva som ikke virker.

 

- Skjermkortet er første kandidat. Hvis du kan låne et skjermkort fra en annen PC, gjerne et gammelt vrak, ev. PCI basert.

- Overklokking? Du har vel ikke satt opp for høye verdier? Står AGP bussen på standard hastighet?

- Skjermkortdriveren? Kan du prøve med en nyere versjon? Avinstaller gammel, legg så inn ny.

- Virus? DU har gått så langt som å reinstallere Windows? Selv uten å prøve et annet skjermkort først? Da må du være glad i å installere Windows. Det ville jeg ansett som siste utvei. Det finnes gratis visussøkere som du kan kjøre fra nettet hos det kjente leverandørene.

- Minne? Nforce2 brikkesett med to minnebrikker? Eller Intel oppsett? Det kan skape problemer. Prøv med en minnebrikke.

- Ustabil strømforsyning (PSU). For liten effekt til alt stæsjet ditt?

Lenke til kommentar
Maskinen fryser plutselig,

det kommer en liten firkant med lodrette streker oppe i venstre hjørne av skjermen og så fryser hele maskinen og må restartes. (Skjermen blir sort)

 

Hva kan dette være, tipper det har noe med skjermkortet.

Har Connect3D Radeon 9500Pro med nyeste omega drivere.

Tenkte kansje det var noe dritt på maskinen som førte til problemet, men nå har jeg formatert men samme problem oppstår.

 

Håper noen kan hjelpe.. :wallbash:

Har et 9500pro skjermkort jeg også. Opplever det samme problemet du beskriver.

Det er sinnsykt irriterende. Har sendt feilmeldingen til microsoft hver gang det skjer. Og sist jeg var inne på win update så hadde de lagt ut en driveroppdatering til ati radeon skjermkort.

 

Installerte den og etter det skjer det ikkje så ofte, men desverre av og til :-/

Så jeg går ut ifra at jeg kanskje på disable fastwrite, men har ikkje prøvd det enda!!

Lenke til kommentar
Ja, smart ting d der med fastwrite, men jeg ville faktisk også prøvd å legge inn noen gamlere drivere. Er det foressten bare når du kjører 3d-baserte programmer d klikker?? Hvis d er d, er det jo ganske sikkert at d er skjermkortet.. synd men sant..

Det kan skje når maskinen bare kjører DC++ o.l.

Men dette probleme oppstod ikke før nylig.

Kan det ha noe med Driverene, har testet både originale ati drivere og Omega driverene, men samme problem oppstår. :no:

Lenke til kommentar

jeg og opplever samme problem... har er Sapphire Radeon 9700 atlantis.. kjøpte korte i februar. hadde et par problemer i begynnelsen, men de gidde seg etter en stund (ca en mnd). Men etter at jeg formaterte og innstalerte winXP på nytt i høstferien oppstod problemet igjenn, det kommer en firkant i venstre hjørnet som inneholder mange farger, og loddrette linjer. Har prøvd mange drivere men ingen har fikkset problemet :( Vi var foresten 3 kammerater som bygget pc på likt, med helt likt oppset (asus p4g8x, 512 twinmos pc3200 cl2,5, wd120gb, Sapphire Radeon 9700 atlantis, Chieftec kabinett....)(ingen har overklokket kortet) den første byttet ut kortet etter ca en måned pga at pc'en var ustabil, den andre byttet ut kortet nyligt etter korte laget artifact(eller hva det heter) i alle spill. Problemene deres forsvant etter at de byttet skjermkort.

Jeg sitter enda igjenn med mit skjermkort og mine problemer.. Og har kommt fram til at det er nok en hardware feil.

(Første gang problemmet oppstod etter at jeg hadde lagt inn catalyst 3.7 kom det VPU recovery.. men dette skjedde bare denne ene gangen..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...