Gå til innhold

Anbefalinger for filming av motor/actionsport?


Anbefalte innlegg

Hei, er temmelig fersk i video gamet. greit nokk jeg har filmet og redigert litt i en del år, men har nå løst å ta det opp på ett litt høyere mer profft nivå. har derfor søkt mye på nettet for å lese meg opp på kamera settinger, redigeringsprogrammer osv osv, og har egentlig skjønt at det er myyye jeg ikke kan:P 

1. etter jeg har lest litt på forumet her så ser jeg at det blir anbefalt å filme i 25/50fps pga hz på strømnettet i europa kan føre til flimmer på 30/60fps. vill dette ha noe å si når man hovedsaklig filmer utendørs? 

2. Ser det anbefales og ha dobbel lukkertid av fps. feks 25fps blir 50 i lukkertid og 50fps blir 100, men har også hørt ett tips at om kameraet støtter 50fps og 50 i lukkertid så er dette å anbefale? og vill det si at når jeg filmer i 120fps må ha 240 i lukkertid, samt når jeg filmer i 240fps må ha 480 i lukkertid? (vill ikke det føre til at jeg må ha en lav f.stop?)

3. Siden det er actionsport jeg ser for meg å filme mest så vill jeg helst ha mest mulig av bildet i fokus, ikke bare selve motivet, men også bakgrunnen, så klart kommer man jo til å veksle litt på om man skal ha alt i fokus, eller bare selve motivet. men er det ikke da om å ha en høyest mullig f.stop? ergo det jeg nevner i punkt 2 angående å må ha 480 i lukkertid når jeg skal filme i super slowmotion. 

ellers er jeg ute etter tips og råd på hva dere har å anbefale til mitt bruk:)
Av kameraer jeg bruker:
1. Sony Nex Fs700r med Røde VideoMic,(skal oppgraderes etterhvert med Oddesys 7Q) Dette kameraet bruker jeg å stille inn manuelt, og her har jeg mye å lære

Har også tenkt å kjøpe flere linser til det, men er litt usikker på hva jeg skal gå for her. er e-mount på kameraet, men finnes overganger for flere typer linser.

2. Dji Osmo som jeg filmer med i 4k 24fps, eventuelt går jeg ned til 1080p 50fps eller 1080p 120fps om jeg har tenkt å køre ned farten på det jeg filmer. dette kameraet bruker jeg å la stå i auto.

3. Har også ett Panasonic kamera av noe slag som filmer 1080p 50fps som jeg kjører i auto. Vurderer å kjøpe vidvinkel linse til dette kamerat da det egner seg best for close up. 

Dette kameraet har jeg tenkt å bytte ut med ett DSLR kamera etterhvert med muligheter for bruk av forskjellige linser og for å kunne ta bilder av alt fra natur til banebilkjøring osv osv.

Til redigering bruker jeg Sony Vegas Pro 13. Har brukt en del tid på nett med torturials for å lære meg de forskjellige mulighetene i programmet.  Har ingen problemer med basic redigering i programmet, men vet at det enda er sinnsykt med funksjoner som jeg ikke vet om eller mestrer, så her er det vell bare å fortsette med torturials og trening.

Mvh en som trodde han hadde litt peiling på video og redigering.

Endret av Toppen89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...