Gå til innhold

Anbefalinger for filming av motor/actionsport?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er temmelig fersk i video gamet. greit nokk jeg har filmet og redigert litt i en del år, men har nå løst å ta det opp på ett litt høyere mer profft nivå. har derfor søkt mye på nettet for å lese meg opp på kamera settinger, redigeringsprogrammer osv osv, og har egentlig skjønt at det er myyye jeg ikke kan:P 

1. etter jeg har lest litt på forumet her så ser jeg at det blir anbefalt å filme i 25/50fps pga hz på strømnettet i europa kan føre til flimmer på 30/60fps. vill dette ha noe å si når man hovedsaklig filmer utendørs? 

2. Ser det anbefales og ha dobbel lukkertid av fps. feks 25fps blir 50 i lukkertid og 50fps blir 100, men har også hørt ett tips at om kameraet støtter 50fps og 50 i lukkertid så er dette å anbefale? og vill det si at når jeg filmer i 120fps må ha 240 i lukkertid, samt når jeg filmer i 240fps må ha 480 i lukkertid? (vill ikke det føre til at jeg må ha en lav f.stop?)

3. Siden det er actionsport jeg ser for meg å filme mest så vill jeg helst ha mest mulig av bildet i fokus, ikke bare selve motivet, men også bakgrunnen, så klart kommer man jo til å veksle litt på om man skal ha alt i fokus, eller bare selve motivet. men er det ikke da om å ha en høyest mullig f.stop? ergo det jeg nevner i punkt 2 angående å må ha 480 i lukkertid når jeg skal filme i super slowmotion. 

ellers er jeg ute etter tips og råd på hva dere har å anbefale til mitt bruk:)
Av kameraer jeg bruker:
1. Sony Nex Fs700r med Røde VideoMic,(skal oppgraderes etterhvert med Oddesys 7Q) Dette kameraet bruker jeg å stille inn manuelt, og her har jeg mye å lære

Har også tenkt å kjøpe flere linser til det, men er litt usikker på hva jeg skal gå for her. er e-mount på kameraet, men finnes overganger for flere typer linser.

2. Dji Osmo som jeg filmer med i 4k 24fps, eventuelt går jeg ned til 1080p 50fps eller 1080p 120fps om jeg har tenkt å køre ned farten på det jeg filmer. dette kameraet bruker jeg å la stå i auto.

3. Har også ett Panasonic kamera av noe slag som filmer 1080p 50fps som jeg kjører i auto. Vurderer å kjøpe vidvinkel linse til dette kamerat da det egner seg best for close up. 

Dette kameraet har jeg tenkt å bytte ut med ett DSLR kamera etterhvert med muligheter for bruk av forskjellige linser og for å kunne ta bilder av alt fra natur til banebilkjøring osv osv.

Til redigering bruker jeg Sony Vegas Pro 13. Har brukt en del tid på nett med torturials for å lære meg de forskjellige mulighetene i programmet.  Har ingen problemer med basic redigering i programmet, men vet at det enda er sinnsykt med funksjoner som jeg ikke vet om eller mestrer, så her er det vell bare å fortsette med torturials og trening.

Mvh en som trodde han hadde litt peiling på video og redigering.

Endret av Toppen89
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...