Gå til innhold

Tips for cheerleading :)


Anbefalte innlegg

Har gått på cheerleading i et år nå, men har bare gått på et nybegynner lag og ikke konkurranse lag. Har skikkelig lyst til å starte på et konkurranse lag til neste sesong, men klubben har bare lvl 5 og 6 senior lag, så føler det vil være litt vanskelig å oppnå med mindre jeg blir bedre. Lurte på om det er noen som har noen tips til hva jeg kan og burde trene for å bli bedre. Både forskjellige øvelser som jeg kan gjøre og hvilke deler av kroppen jeg burde styrke mer enn andre :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg ser at dette er en gammel tråd, men siden du ikke har fått svar, så gir jeg et forsøk.

 

Jeg har vært både trener, kaptein, lagleder og utøver siden år 2000, så her kommer litt tips som kan være relevante.

 

Du forteller ikke hvilken posisjon du har, så da tar jeg det generelle.

Core styrke er kjempeviktig i cheerleading. Dette bruker du blant annet til å stabilisere deg selv som flyer, eller til å stabilisere flyeren. Det brukes og spesielt i turn!

 

Videre bruker både baser og flyere mye bein. I motsetning til det mange tror, så kommer ikke styrken fra armene. Klart det er bra å være sterk i armene, men in my opinion ligger all teknikk i beina. Samtidig brukes også eksplosiv styrke (tek på når du hopper). Dette kan du trene på i bakketrening feks, der du finner en slakk bakke på ca 20 - 30 meter og beiner så fort du klarer opp bakken. Gå ned igjen, vent 30 sekunder, repeat. Gjør det til du er sliten og nesten spyr, så gjør du det halvparten så mange runder til. Så lenge du har disse 30 sekundene innimellom, så skal du se at kroppen din tåler sinnsykt mye. 

 

Jeg nevnte at vi bruker armer, og her må du bare komme i gang med smale push - ups aka diamond push-ups. Jeg husker da jeg trente på level 5 laget til Viqueens i 2010, at vi etter hvert gikk helt bort fra vanlige push - ups. Bedringen kom raskt, og for meg som var base var det mye enklere å få flyeren opp i cupie (spesielt om jeg hadde en flyer som forventet at basene skulle gjøre hele jobben).

 

For flyeren sin del vil jeg også si at det er viktig å trene innside lår, slik at du ikke sparker ut på vei opp. Dette er en av de verste tingene en base vet om. Tenk hvor mye energi en skal bruke på å få flyeren opp i stuntet, så skal man bruke ekstra energi på å hente seg inn, etter å ha blitt sparket ut. Utrolig irriterende!

 

Så må du tøye. Tøy tøy tøy! Uansett om du er base eller flyer. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du skipper tøyingen, bare fordi du tror du ikke må kunne spagat/heel. Pass alltid på å varme opp. Tøying skal gjøre litt vondt, men ikke veldig vondt. Husk å puste.

 

Turn: Her må du jobbe hardt. Om du har råd til det, så skaff deg en personlig turntrener en gang iblant. Om du ikke har en i nærheten av deg, så vet jeg at facebookgruppa (cheerleadere i Norge) kan hjelpe deg. Her kan du legge ut filmer av turnelement, og få masse gode råd om hvordan gjøre de bedre.

 

Dette var vel hovedpunktene. Det ligger massevis av kjempefine videoer på nettet der du kan få tips til styrke-øvelser o.l. Søk på "cheerleading strength workout" og legg til base/flyer alt ettersom.

 

Så en liten notis om hvem som kommer med på laget, og dette har du sikkert hørt før: Treneren kommer ikke til å velge deg fordi du er best. Treneren velger deg fordi du møter opp på alle treninger, har progresjon, og respekterer han/henne. Jeg har selv kuttet en jente fra laget fordi hun kom når hun ville, og brukt en reserve som var på alle treningene. Hun var ikke like god, men hun fortjente å være der. Så vis at du fortjener å være der. Støtt opp om de andre, gi ros, vær positiv til ALT treneren sier, vær fryktløs, og vis at du er villig til å gjøre det som trengs for å komme med på laget.

 

Ønsker deg masse lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...