Gå til innhold

Bygger ny PC, en stund siden sist.


Anbefalte innlegg

Kjøper ny PC og er takknemlig om noen kan sjekke over komponentene jeg har valgt ut, slik at jeg ikke går på en brøler og må sende ting i retur.

 

https://www.komplett.no/wishlists/95d67abf-881a-49a5-b2cd-5d3d05132895

 

 

Det jeg er usikker på er Ram-brikkene, da jeg ikke kunne finne eksakt modellnummer i asus sin kompatibilitetsliste, men det er vel ingen grunn til at de ikke skal fungere bra?

 

Skal ikke ha 2 strømforsyninger, har bare ikke bestemt meg for hvilken av de enda.

(Mener de var mye billigere her om dagen? Rundt Kr. 800 eller noe for 750Watten, tror jeg så de til.)

 

Liten CPU kjøler er helt bevisst, har i all tid opp i gjennom brukt store Zalman vifter og ønsker å roe det ned litt denne gang.

 

Lurer på om jeg skal droppe m.2?

Har en splitter ny Samsung 850 EVO 500GB  SSD, er vel ingen grunn til å ikke bruke den, tenker jeg.

 

Skjermkort så har jeg MSI 980 Gtx fra før,

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller gått for en større kjøler (cryorig H5 / 212 evo) da den der vil starte å bråke mer kontra en som har mer masse og nedkjølingseffekt.

 

Windows 10 får du vel for 60kr på allkeyshop. Litt i gråsonen, men du sparer 2000kr. Jeg ville også heller ha kjøpt Corsair Vengeance ddr4 lpx 3000 mhz. LTT har en film som forklarer hvorfor.

 

Ang PSU så holder 750watt leeeenge

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Bytter glatt ut minnebrikkene med de du foreslår. Takk for tipset.

Prøver også den cryorig H5 kjøleren du viser til. Litt av en bjesse, men etter å ha tenkt litt er det nok best.

 

Den shopen du nevner ser ekstremt jalla ut  :)

Frister mer å ta gratismetoden med activators, enn å handle der.

Skal sjekke den ut på andre ting, men kjøper ikke windowsen der i denne omgang.

Lenke til kommentar

Når det kommer til windows lisens får du dette ganske mange steder. Allkeyshop har jeg aldri brukt, men hørt flere som har brukt den uten problemer, ellers har du flere gode og annerkjente selger på ebay, har kjøpt 5-6 lisenser fra et par der uten issues til rundt 100lappen.

 

Når det kommer til PSU så var det salg på supernova i slutten av april/starten av mai til rundt 1000 om jeg ikke husker helt feil, utover dette er det helt ok priset.

 

Når det kommer til RAM er jeg usikker på hva du skal bruke pcn til da du ikke skriver dette, men 32GB er ekstremt mye, med mindre du driver med noe spesielt redigering/rendring etc er dette bortkastet, 16GB holder lenge.

 

Når det kommer til m.2 disker kommer det helt an på hva du vil legge pengene dine i. F.eks den nyere Samsung 960evo 250GB til ca 1100kr har en ekstrem ytelse i forhold til din 850evo. 850evo har om jeg ikke husker helt feil 550/500MB/s på read/write mens samsung sin nye 960 m.2 har noe alla 3200/1500MB/s read/write. Har selv en liten m.2 disk med OS og et par spill jeg bruker mest, resten av spillene ligger på en vanlig 850 evo 500GB. men dette er igjen smak og behag.

 

Utover dette er det veldig greit oppsett du har der, evt kan jo byte ut i7 7700k med en 6700k om du vil spare noen hundrelapper, klokker omtrent til samme uten problemer uansett :D

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg velger mye ram er at jeg driver med musikkprogram som Ableton Live, VST instrumenter og Plug Ins. De begynner å spise kraftig av systemressurser for tiden. Derfor også mest mulig GHz pr Core, da noen store tunge instrumenter med megasamples som sluker cpu kraft. F.eks. "Spectrasonics Keyscape"

 

Ser også noen MAC brukere er irritert på at de ikke kan oppgradere ram til 32GB i etterkant av kjøp, iMac om jeg ikke tar feil må de velge mengde RAM før kjøp, deretter er de låst.

 

Samtidig blir dette min gaming PC.

 

Har en bærbar med i5 6th gen cpu og 16GB ram og jeg må være oppmerksom på hva jeg kan/hvor mye jeg kan gjøre i realtid.

Så denne stasjonære blir også en test på hva min neste bærbare må ha.

 

Visste ikke om problemer med 7700 kontra 6700, har dere noen eksempler jeg kan sjekke ut videre, link/video?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...