Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2, istid AS, eksamen vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, fellow entrepeneurshippers! Denne oppgaven om Istid AS poengterer flere ting som kan tas som en forutsetning på hva som kan komme av spørsmål på eksamen. Først og fremst, ser jeg at PRODUKT og PRODUKTSJONSUTSTYR er noe som blir understreket flere ganger I teksten, så ting som de 5 p-ene, forretningsmodell, produktsortiment blir mest sannsynlig aktuelt til eksamen. Videre, så poengterer teksten at Ingrid er daglig leder og at Istid AS har fått stor etterspørsel, kanskje dette hinter til at vi må skrive om organisasjonsutvikling, videreutvikling, og kartlegging av kompetansebehov.

 

Men jeg er litt usikker på hva avsnitt to kan bety for de spørsmålene som skal komme, det er snakk om "ismarkedet", og andre produsenter som henning olsen og diplom is.

 

Uansett, jeg trenger litt inspill her. Hvilke forventinger har dere til hva som kan være eventuelle spørsmål som kommer på eksamen, og hvorfor?

 

Lykke til med forberedningen folks!

Lenke til kommentar

Med tanke på at produksjonsutstyret til Istid AS har nådd kapasitetsgrensen, kan det være en stor mulighet for spørsmål om kapitalbehov. Bedriften skal utvikles videre, dermed vil beregning av kapitalbehov for nytt produksjonsutstyr være sentralt. 

 

Det står i forberedelsesleden at Istid AS bare har solgt produkter i en liten del av landet, og at de nettopp har fått god omtale på produktene etter en nasjonal test. Det vil kanskje åpne seg en mulighet for et større geografisk område?

 

Istid AS har bare fire forskjellige smaksvarianter, det står ikke noe i forberedelsestiden om de selger pinne-is eller is på boks. Mulig at man får spørsmål om produktutvikling.

 

Noen som har andre tips? 

Endret av andreas98
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Lurer litt på hva dere tenker om hvilke muligheter Istid har fremover, slik det ser ut om vil videreutvikling av forretningside, eventuelt organisasjonsutvikling bli en av oppgave. Så lurer på hva dere tror bedriften vil være nødvendig å ha med om satsingen fremover - har vært å sett på endel sider hos mindre produsenter i Norge, hvor nesten alle satser økologisk, eller har noe særpreg over seg. Man bruker ofte gårdsnavn for å markedsføre seg. (Dette ser ikke ut som et alternativ for Istid)

 

Har dere noen tidligere eksamenssvar som tar for seg en av disse temaene? (organisasjonsutvikling, forretningside)

 

Til slutt - tenker de fleste lager en SOFT-analyse på forhånd, hva har dere med her? Tenker da spesielt på de eksterne faktorene (muligheter, trusler). Tar som en forutsetning at Istid selger kun selger større bokser, vil det da være en mulighet å satse på pinne is i høysesongen?

 

Her er en oversikt over forskjellige mindre is-produsenter i landet (bla litt nede i artikkelen):

http://www.dn.no/smak/2015/07/06/1406/Iskrem/stor-test-av-luksusiskrem

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, hun kan vel både kjøpe nytt produksjonsutstyr som har større kapasitet og er mer effektivt ettersom det er nytt og ikke gammelt, men dette krever jo at de ansatte som jobber der må få en kompetanseutvikling for å kunne håndtere maskinen. Hun kan også kjøpe mer gammelt produksjonsutstyr fra Italia, dette fører jo til at hun må eventuelt ansette fler ettersom det er flere maskiner å håndtere. Tenker jeg riktig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, hun kan vel både kjøpe nytt produksjonsutstyr som har større kapasitet og er mer effektivt ettersom det er nytt og ikke gammelt, men dette krever jo at de ansatte som jobber der må få en kompetanseutvikling for å kunne håndtere maskinen. Hun kan også kjøpe mer gammelt produksjonsutstyr fra Italia, dette fører jo til at hun må eventuelt ansette fler ettersom det er flere maskiner å håndtere. Tenker jeg riktig?

 Har du noen punkter til hvordn bedriften kan utvikles videre i hensyn til dette?

Lenke til kommentar

 

Hei, hun kan vel både kjøpe nytt produksjonsutstyr som har større kapasitet og er mer effektivt ettersom det er nytt og ikke gammelt, men dette krever jo at de ansatte som jobber der må få en kompetanseutvikling for å kunne håndtere maskinen. Hun kan også kjøpe mer gammelt produksjonsutstyr fra Italia, dette fører jo til at hun må eventuelt ansette fler ettersom det er flere maskiner å håndtere. Tenker jeg riktig?

 Har du noen punkter til hvordn bedriften kan utvikles videre i hensyn til dette?

 

Se i Pm :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker også at det kanskje kan bli litt lite med 4 ulike smaksvarianter på lang sikt, er det nødvendig å drøfte dette?

Et annet langsiktig mål kan jo være å strekke seg utover dette lille området, ettersom de fikk god tilbakemelding nasjonalt, så viser det at det er interesse for et større marked enn det eksisterende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...