Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomi og ledelse [VG3] - Eksamen 2017


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det ikke lenge til skriftlig eksamen i økonomi og ledelse. Er nok flere som har kommet opp, så det er vel på sin plass med en tråd. Er dessverre alt for få løsningsforslag til de tidligere eksamene i dette faget. Hvis noen har noen løsningsforslag er det bare å dele  :)

 

Nyttig informasjon:

  • Forberedelsesdag: torsdag 1. juni
  • Eksamen: fredag 2. juni

 

Nyttige lenker:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har jo ikke tilgang til de eksamensoppgavene som ligger på UDIR vel, må ha passord for å laste de ned. 

 

Det hadde vert fint om noen kunne legge ut noen tidligere eksamensoppgaver med løsningsforslag her ja :)

Passordet kan du få fra lærer, eventuelt er det enkelt å finne ved et kjapt Google-søk  :) Jeg har dessverre ingen løsningsforslag.

Endret av Holy
Lenke til kommentar

Vi har fått tilgang til tidligere eksamener med løsningsforslag, vil dere ha disse?

 

Når det gjelder tidligere eksamener på udir tror jeg passordet er "eksamen". 

Gjerne! Vi har ikke fått noen løsningsforslag av vår lærer. Det hadde hjulpet stort.

Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på hvordan dere jobber frem mot eksamen på fredag og om noen har gode tips eller noe man burde huske på? 

Jeg er mest bekymret for "skjulte" opplysninger man selv må regne seg fram til. Vi hadde en del av det på tentamen og det var mye jeg blankt overså og ikke forsto var videre relevant. 

 

Punkter jeg mener er viktig til eksamen:

-Forklare utfyllende og forklare begreper man bruker

-Alltid knytte teorien til den bestemte oppgaven man får

-Være obs på mva., kommer ofte lureoppgaver der den er inkludert mens man i modellene skal legge inn pris eks. mva

Lenke til kommentar

Er det noen smarte sjeler her som kan forklare meg hvordan dette med hjemme- og utemarked fungerer? Akkurat dette er noe som har flydd rett forbi meg, aldri rukket å lære det. I hvilke tilfeller skal man gjøre dette, og noen generelle regler man bør kunne? Hva må man være obs på? Setter pris på svar! :)  

Lenke til kommentar

Er det noen smarte sjeler her som kan forklare meg hvordan dette med hjemme- og utemarked fungerer? Akkurat dette er noe som har flydd rett forbi meg, aldri rukket å lære det. I hvilke tilfeller skal man gjøre dette, og noen generelle regler man bør kunne? Hva må man være obs på? Setter pris på svar! :)

Så lenge du har tilgang på læreboka (i hvert fall dalefag sin) vil jeg si det står godt forklart der og å lese gjennom delkapitlet om adskilte markeder er å anbefale. Kan ikke forklare alt om hjemme-/utemarkeder, men hvis du har spesifikke spørsmål kan jeg prøve å hjelpe. 

 

Viktig å huske på: trenger ikke bare være hjemme- og utemarked som i salg av en vare i Norge og i utlandet, men det kan også være adskilte kundegrupper eller liknende som gjør at man kan drive prisdifferansiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har dere funnet ut om markedet for koffertprodusenter/selgere? Tjener de bra, eller går de fleste med underskudd? Jeg fant ikke mange butikker å sammenligne med, Morris AS kanskje, bruker proff.no

 

Morris AS er en butikk som driver med utsalg av mange forskjellige merkevarer, ville heller sett på bedrifter som Samsonite Norway AS(?), da de i større grad kan sammenlignes med ITroll AS. Og for å svare på spørsmålet ditt så virker det som de tjener veldig bra! Det har nok blitt mye mer konkurranse oppgjennom årene, men virker som Samsonite hvertfall har satt sitt preg på "koffertmarkedet".

Lenke til kommentar

 

Hva har dere funnet ut om markedet for koffertprodusenter/selgere? Tjener de bra, eller går de fleste med underskudd? Jeg fant ikke mange butikker å sammenligne med, Morris AS kanskje, bruker proff.no

 

Morris AS er en butikk som driver med utsalg av mange forskjellige merkevarer, ville heller sett på bedrifter som Samsonite Norway AS(?), da de i større grad kan sammenlignes med ITroll AS. Og for å svare på spørsmålet ditt så virker det som de tjener veldig bra! Det har nok blitt mye mer konkurranse oppgjennom årene, men virker som Samsonite hvertfall har satt sitt preg på "koffertmarkedet".

 

Takk Takk  :)

Lenke til kommentar

Hva har dere funnet ut om markedet for koffertprodusenter/selgere? Tjener de bra, eller går de fleste med underskudd? Jeg fant ikke mange butikker å sammenligne med, Morris AS kanskje, bruker proff.no

Er det lurt å innhente informasjon om konkurrenter? Vi har ikke lært dette nemlig, merkelig når det er såpass fokus for resten av økonomielever hehe. Hvilken informasjon er relevant, og i hvilken del skal man bruke informasjonen?

Lenke til kommentar

 

Hva har dere funnet ut om markedet for koffertprodusenter/selgere? Tjener de bra, eller går de fleste med underskudd? Jeg fant ikke mange butikker å sammenligne med, Morris AS kanskje, bruker proff.no

Er det lurt å innhente informasjon om konkurrenter? Vi har ikke lært dette nemlig, merkelig når det er såpass fokus for resten av økonomielever hehe. Hvilken informasjon er relevant, og i hvilken del skal man bruke informasjonen?

 

Når eg tenker over det så er det egt ikke særlig nødvendig  :nei: , ta med masse informasjon om at de står i en særskilt stilling i markedet pga deres modell er 70% lettere osv.. flere flyselskaper har lks en limit på 10 kg som håndbagasje, og gjennomsnittsvekten på de tidligere modellene er 4,5 kg, og dermed er 50% av tilgjengelig bruk allerede oppbrukt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...