Gå til innhold

Støy på bærbare PC'er


oyvih

Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg bærbar PC snart. Vil ha en med høy ytelse slik at det også går an å spille spill på den. Ser at ECS Green 736 får gode karakterer bortsett fra problemer med støy. Har aldri hatt bærbar før så når noen sier at PC'en bråker mye vet jeg ikke hva det innebærer.

 

Bråker det så mye at det blir uholdbart? Er det så mye støy at man ikke kan bruke den på f.eks offentlige transportmidler eller i offentlige rom? Hvordan er støynivået til sammenlikning med en stasjonær PC? Legger ikke merke til viftestøyen fra min stasjonære i dag, vil jeg da også klare å ignorere støyen fra en bærbar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv hadde jeg en Zepto Z-note 3001 før, og den hadde en skrivebordsprosessor, så den bråkte litt. Dette var såpass at jeg ikke turde å skru den på på lesesalen, hvor man kunne høre en knappenål falle. Jeg kjøpte meg derfor en Apple iBook, som ikke bråker overhodet. På det tidspunktet hadde dog alle de andre på lesesalen oppdaget laptoper med skrivebordsprosessorer, og det stoppet såvisst ikke dem. Tror ikke det er noe problem, med andre ord, det var bare jeg som var litt paranoid. Men det kan nok være et forstyrrende element hvis du tar frem en svær skrivebordserstatter under et møte.

 

Kort sagt så passer vel skrivebordserstattere som nettopp det, dvs. en vanlig PC som du kan frakte mellom hjem og jobb, f. eks. Hvis du er mye på møter, reiser og farter, så er en mindre og ikke fullt så hvass PC å foretrekke. Det samme gjelder for forelesninger, hvor det fort blir forstyrrende for sidemannen.

 

Viftestøyen er ikke så ille på en laptop som på en stasjonær (normalt), men du sitter mye nærmere den bærbare, så den kan nok likevel oppleves sterkere. Dette tror jeg dog ikke er noe stort problem for de fleste; man venner seg til det.

 

Personlig ville jeg gått for en centrino-basert maskin hvis jeg hadde hatt råd og samme utgangspunkt som deg. Disse (sier de) går det helt fint an å spille, og utvikler lite varme. Dermed blir ikke viftestøy noe stort problem på de fleste av dem.

 

Lars Erik

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en bærbar pc som støyer lite burde du kjøpe en med Intel Centrino cpu. Du vil garantert ikke angre.

Jeg kjøpte <a href="http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=40061&t=1296&l=3&AvdID=1&CatID=43&GrpID=9&s=pl">denne</a> maskinen nylig, og må si meg utrolig fornøyd. Det eneste store minuset er at det ikke er en volumkontroll på selve maskina.

 

Jeg klarer faktisk ikke å høre cpu-vifta, og harddisken støyer svært lite. CD-romen bråker en del når den spinner opp, men det er jo ikke til å unngå.

Lenke til kommentar

Normalt er det 2 ting som kan lage lyd, vifte og harddisk. Vifte blir skjelden veldig generende, men for spilling må du regne med at den går, kanskje på fullt hele tiden. Dette burde du kunne få testet der hvor du kjøper maskinen. F.eks. en heftig skjermsparer simulerer mye av det spillene gjør.

 

Harddisk er mye vanskeligere, vi ser at kanskje 10% av maskinene får disker som "synger" (trolig kulelager i disken). Dette kan være veldig irriterende. Nå er ikke en disk så veldig dyr i dag, så det går å komme seg ut av ved å kjøpe en ny. Tror ikke det er mulig å klage på lyd i fra disken som en reklamsjonssak. Disken må ryke først. (har en maskin som er slik selv, og irriterer meg grønn)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...