swisher Skrevet 12. mai 2017 Skrevet 12. mai 2017 (endret) Hei Hvordan kommer man opp med slike akkordrekker? Jeg kan litt teori, klarer å lage maj7-akkorder osv. Det jeg lurer på er hvordan man tenker når man gjør slike "chord changes". takk https://soundcloud.com/verzache/ice-cream får ikke vekk denne boksen her... Endret 12. mai 2017 av swisher
r}CYan8D$[@3 Skrevet 6. august 2017 Skrevet 6. august 2017 Jeg vil si det enkleste nok er å bare prøve deg frem. Lag litt forskjellige akkorder ut fra en. Begynn f.eks med en Cmaj7. Da vet du hva du skal begynne på, og mest sannsynlig returnere til, og du vet også at det hverken er kryss eller b-er. Fra Cmaj7 kan du kanskje prøve å gå videre til en Fmaj7, og så videre til en Amoll. Dette vil ikke høres spesielt revolusjonerende ut fordi vi fortsatt tonalt er i C-dur. For å få til en sound som i eksemplet ditt, bør du prøve noen kromatiske utspring. Istedenfor å gå fra C-dur til noe i C-skalaen(cdur, dmoll, emoll, fdur, gdur, amoll, hmollb5), prøv f.eks å gå fra C-dur til Ebdur. Det vil høres litt "rart" ut, men ikke alt for rart siden du fortsatt har en fellestone(g) med tonika(førstetrinnsakkorden i skalaen, i dette tilfelle C-dur) Håper dette hjelper litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå