Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til og montere noen sterkere leds i dvdspillern og dvd brennern min :)

(kanskje i Power leden og etterhvert)

 

så lurte jeg ¨på åssen jeg bytter ut led..

 

kan noen lære meg litt eller gi meg link til en guide.. hehe.. er dritt lei de gamle kjedelig pingle ledsa :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får å vite alt om begrensiningene må man nesten ha spesifikasjoner og kretstegninger til den elektronikken kortet er koblet til. Det er nok litt vanskelig å få tak i. Men så kan man gjøre en del antakelser, men da har man selvsagt ingen garati om ting virker eller ikke.

 

Noe man kan anta er at dioden som står på har en eller annnen for for strømbegrensning på kortet. Skal man gjøre dette helt korrekt, kan man starte med litt "reverse engineering" og måle strømmen igjennom og spenningen over dioda. For å måle strømen gjennom kreves det litt lodding, men det må jo til i et slikt skifte uansett.

 

Når man har målt strømmen igjennom og spenninga over dioden vet man egentlig alt man trenger for å kunne plukke en diode som passer. Da må man finne en som ligger sånn någen lunde innenfor de samme spesifikasjonene, eller man kan regne litt på hvordan små variasjoner vil påvirke strøm og spenning i den nye dioden. Når man har funnet en som passer kan man erstatte den gamle med den nye. Pass på å sette dioden riktig vei, ellers lyser den ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...