Gå til innhold

Hjelp til sykkelkjøp


Mujlza

Anbefalte innlegg

Hei. Et lite spørsmål; jeg har tråkket rundt på billige bruktsykler i alt for lang tid nå, og funderer på om jeg en gang for alle skal gå for noe ordentlig, noe bra jeg kommer til å ha i lang tid. Jeg har ikke mye peiling på sykler, så jeg lurte på om noen her inne muligens har noen tips til hva som er gode kjøp og ikke, og hva som er mye sykkel for pengene.

Det jeg har funnet ut er at jeg vil ha en cyclocross-sykkel. Jeg har forstått det slik at man får mye for pengene ved å kjøpe en slik? Bruksområdet mitt er hovedsakelig sykling til og fra jobb, på asfalt, og bysykling, men jeg vil også ha muligheten til å kunne sykle nogenlunde komfortabelt på grus/lette stier. En cyclocross/hybrid må vel da bli sånn ca. det rette valget?

Jeg vil bruke rundt 10 000 kr. på sykkelen, men jeg vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene. Om det blir en eller to tusen til, la gå, men jeg vil ha en sykkel jeg kan ha i mange år. Problemet mitt er at jeg, som sagt, ikke har mye peiling på sykler, så jeg vet ikke riktig hva som er gode kjøp og ikke. Jeg sånn nogenlunde fått satt meg inn i girhierarkiet til Shimano, men kunnskapen min stopper ca. der. En sykkels øvrige komponentnavn sier meg ingenting, og da sier det seg selv at det gjerne blir vanskelig å sammenligne.

Så langt har jeg likevel greid å finne noen sykler jeg synes ser interessante ut, men om noen kunne kommet med noen innspill på dem, ville jeg blitt glad. De ser nogså like ut, men er det én som ser ekstra lovende ut?

https://www.birk.no/fuji-cross-1-3-2017

https://www.birk.no/fuji-cross-1-7-2017

https://www.birk.no/fuji-cross-1-5-2566

https://www.birk.no/fuji-jari-1-5-2017

Jeg har også funnet noen som ser litt like ut på XXL, men som sagt, jeg evner ikke i veldig stor grad å se hva som er bra og ikke. Kan noen hjelpe? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Av de 4 forslagene du selv kom med, er det bare dette forslaget jeg ville anbefalt.
https://www.birk.no/fuji-cross-1-3-2017

 

Grunnen til det er hydrauliske skivebremser. Mekaniske skivebremser er bare så døll i forhold til hydrauliske.

 

Om du skal holde deg til maks 10' og du skal ha hydrauliske skivebremser, så er dette eneste alternativet jeg fant i farten.

https://www.xxl.no/white-white-cx-pro-cyclocross-sykkel/p/1121892_1_style

 

Om du går opp litt i pris, så får du denne.
https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/cyclocross/gavia/gavia-cx-comp-cyclocross-2018-shimano-105-hydrauliske-bremser-ny103100-p0000100701

 

Om du går opp til karbonramme, så er dette et alternativ.

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/cyclocross/gavia/gavia-cx-pro-cyclocross-2017-carbon-hydraulisk-disc-skjermer-ny103165-p0000084448

 

 

Vil ikke anbefale å sammenligne med en hybrid sykkel.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget med å kjøpe denne: https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/cyclocross/gavia/gavia-cx-comp-cyclocross-2018-shimano-105-hydrauliske-bremser-ny103100-p0000100701

Har dårlig erfaring med mekaniske skivebremser, og ville aldri kjøpt en sykkel med det. Det eneste unntaket er kanskje TRP Spyre som kan sies å være de beste mekaniske skivebremsene på markedet. Ser noen av Fuji-syklene kommer med dem.

Lenke til kommentar

Jeg slo til på en Verenti Substance 105 fra Wiggle (UK) i Februar og må si jeg er ganske fornøyd. Veldig god å sykle på etter min mening, er "universal" i bruksområdet, har gode komponenter og er ganske rimelig til å være en stålsykkel. Lakken er desverre litt hard så den er følsom for stensprut, og vaierføringen er av det lange slaget så vaiere har en tendens til å fryse fast på vinteren. Tar man litt vare på stålsykler kan de holde i generasjoner.

Nå selger de ikke 105 modellen lenger, men med Tiagra istedet.

http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-tiagra-2017-adventure-road-bike/

Lenke til kommentar

Den var kul den sykkelen der. Er stål et vanlig materiale å bruke i sykler i dag? Hvilke egenskaper har det? Det gikk greit å bestille også?

 

Jeg fant også ut at Oslo sportslager tilsynelatende har flere brukbare sykler i sitt sortiment. Bla. denne: https://www.oslosportslager.no/produkt/everest-innovation-race-hybridsykkel-2016-39775.aspx

 

Den koster litt mer, men er laget i karbon, noe som jo må være bra? I tillegg har den flatt styre, noe jeg i utgangspunktet er mer positiv til, av den enkle grunn at det er dette jeg er vandt til. Kanskje venner man seg til bukkestyre også, og synes det er mer behagelig?

 

Og igjen blir jeg litt bekymret for det som har med størrelse å gjøre. Jeg ringte til Bikeshop for å forhøre meg spesifikt om størrelsen på Gaviasykkelen. Og joda, jeg fikk høre at str. 53 ville passe meg fint, men da jeg prøvde en Cannondale-sykkel i en fysisk butikk, fikk jeg høre at DEN passet meg fint. Denne var str. 51.Og på den Everesten jeg linket til, der er str. 51 kategorisert som medium! Jeg skjønner at str. og alt som har med divensjoner osv. å gjøre avhenger avhenger av sykkelmerke, men pokker, kan ikke Bikeshop bare lage en butikk i Trondheim, slik at jeg kan få prøve sykkelen?! :)

Lenke til kommentar

Bestille sykkel i fra UK, eller Europa generellt, er skjeldent noe problem. Sykkelen fra England tok ikke stort lenger tid å komme frem, enn fra XXL her i Norge. Et par dager ekstra kanskje.

Jeg synes sykkelen fra Oslo Sportslager var stiv i prisen (det meste derfra er mye dyrere enn vanlig). For den summen burde man iallefall fått Ultegra synes nå jeg. Kan akkurat ikke si at jeg digger den kranken som sitter på den. 53/39 på en 11/28 kassett er for mye for dem som "ikke sykler i noe annet enn motbakker" og kanskje ikke er så veldig spreke. En 50/34 krank og 11/32-34 kassett burde da passe mye bedre for norske forhold.

Min overgang til bukkehorn gikk helt greit. Etter par turer (ca 3-5 mil) var muskulaturen tilvendt. Var ganske støl etter den første turen, husker jeg.

Dette med størrelser kan jeg ikke kommentere siden dette er ganske individuellt, innenfor en viss grense selvsagt.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er tyngre å sykle langt med flatt styre, enn med bukkehornstyre. Med racerstyre kan man flytte handfeste flere plasser og man blir dermed ikke like sliten som å ha hendene på samme plass hele tiden.

Den CX'en har dessuten gjennomgående aksel på hjulene, noe fler og fler flytter over til.

 

Så kommer symbol effekten. En som velger en cyclocross vet hva han skal ha. En som velger en hybrid vet ikke det... he he

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til aluminiumsramme, vektforskjellen er ubetydelig til trening/pendling og aluminium tåler svært mye. Til pendlersykkel ville jeg gått for slitestyrke og noe som tåler å kjøres over snarveier, humper og trapper.

Med mindre du veier 60-70kg er vekt på sykkelen helt ubetydelig, roterende vekt derimot (hjul spesielt) merker du og det er fordel med lettere hjul.
Ikke kjøp raer-hjul til pendling. Jeg sykler ofte forbi folk om morningen som sitter og lapper hull på racer-dekkene sine.. Hjulene mine har jeg bygget selv, 32 eiker med dt swiss champion 2,0mm eiker. Jeg sykler ganske steinete vei langs togspor uten problemer og kan sykle rett ned trapper / kanter / fortauskanter uten å være redd for punktering.

Gå for 32/34 utveksling i laveste gir om du er usikker på hva du skal ha. Dette gir deg lettere gir når du klatrer opp bakker. Spesielt viktig om du har med tung ryggsekk eller annen vekt på sykkelen.

Jeg har et 34/22 gir som blir brukt i noen bakker som er så bratte at sykkelen nesten tipper bakover.

Typisk nybegynnerfeil er å ha for tunge gir på sykkelen, du bør ha rundt 90rpm også når du klatrer opp bratte bakker. Har du for tunge gir klarer du ikke det og du sliter deg fort ut på rundt 60 rpm eller lavere. 

Crossykkel er nok et veldig bra valg.

Thru-axles skal jeg ha på min neste sykkel, da slipper du å tenke på quick-release som er slitsom med skivebremser.

Gå for skivebremser, det er mye bedre i regnvær.

 

 

Denne sykkelen anbefaler jeg, prisen er oppgitt uten mva. Noe avslappet geometri for komfort, full shimano 105 gruppe. Klaring til vinterdekk om du skal sykle på vinteren.
Eneste ulempe er at den kommer uten mudguards (skjermer), dette må du ettermontere hvis du vil ha det.
Hadde jeg trengt ny sykkel ville jeg kjøpt denne asap.

https://www.canyon.com/no/road/endurace/endurace-al-disc-6-0.html

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg sykler mest terreng og sti, men kan komme med et par generelle anbefalinger.

 

- Mekaniske skivebremser fungerer bra, men (og det men-et er ganske stort) de krever mer vedlikehold for å fungere. Derfor ville jeg, som de andre her, anbefale deg å kjøpe hydrauliske. Skal du ha sykkelen over flere år og tenker å bruke den om vinteren, bør du overhale bremsene en gang om året for å kvitte deg med saltrester og smuss som legger seg inni stempelområdet på kaliperen. Noen vil sikkert kommentere at de aldri har  gjort det, men før eller siden vil du oppdage at bremsene ikke virker lengre.

 

- Innen Shimano mener jeg du bør gå for 105-serien eller dyrere. Da har du dyrt nok utstyr til å holde kvalitet og billig nok til at det fremdeles er robust. Går du oppover til Ultegra, Dura Ace osv, så blir det veldig bra. Problemet da er at det blir mindre robust og vil bli dyrere å vedlikeholde. Belønningen er et mer presist og lettgiret system. Du har alternativer som Sram og Champs også, men Shimano er vel så bra i denne prisrangen.

 

- Angående ramme, så vil en Karbonramme være noe lettere. På en jobb/by/grus-sykkel så ser jeg ikke noen stor fordel i å ha karbonramme. Stålramme er noe tyngre enn Alu igjen. Noen sverger til stål av ulike årsaker, men alu er et trygt valg.

 

- Gaffelen din bør være i karbon. De lager gafler på en slik måte at karbonlagene gir en viss fleksibilitet. Dermed får man litt absorbering av støt og slag mot forhjulet.

 

- Aksling på hjulene. Her er den gamle standarden 9 og 10mm QR (Quick Release). Disse har gradvis blitt erstattet med 9 og 10mm gjennomgående aksling og siden større dimensjoner. For stivhet på en CX anbefaler jeg noe mer enn QR-koblingene. På sti og grus er det høyst merkbart.

 

- Jeg tror du vil ha mer glede av en sykkel med stor rekkevidde/spenn i girene enn en sykkel med konsentrert område. En med stort spenn vil gjerne ha større hopp mellom girene og være mindre optimal for en ting. Du nevner sykling til jobb (muligens med litt bagasje?), bysykling (muligens ikke i ideelt tempo) og sti/grus (muligens en del opp og ned). Da påstår jeg at 50/34-klinger vil være mer fornuftig enn 46/36-klinger. Spesielt når førstnevnte pares med en 32-11 kassett og sistnevnte med en 28-11.

 

 

Av overnevnte grunner tror jeg nok jeg hadde valgt Gaiva CX Comp: https://bikeshop.no/komplette-sykler/komplette-sykler/cyclocross/gavia/gavia-cx-comp-cyclocross-2018-shimano-105-hydrauliske-bremser-ny103100-p0000100701.

 

Et alternativ vil være Meridaen som er nevnt over her. Kassetten er litt snevrere så ikke førstevalget: https://bikeshop.no/komplette-sykler/komplette-sykler/hybridsykler/merida/merida-speeder-400-hybridsykkel-gr%C3%B8nn-shim-105-11s-9-84-kg-ny156143-p0000093961

 

Av samme grunn som over, mener jeg at Birk Sport sine alternativer er dårligere fordi girområdet er noe mindre. I mange tilfeller er dette bra, men for en som skal ha en allsidig sykkel kan det fort bli begrensende.

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Takker for godt svar. Jeg bestilte faktisk Gaviasykkelen nå på søndag,og fikk melding om at den ble sendt i går, så ja, det blir spennende å se hvordan den er ?. Min største bekymring var hvilken str. jeg skulle velge, men jeg gikk for M, og håper det blir bra ?

Lenke til kommentar

Det tror jeg nok er et bra valg.

Medium høres ut som en passende størrelse for deg på 175cm.

Personlig synes jeg det er bedre å ha en litt liten sykkel enn en litt for stor en.

Skal man eksempelvis over ei rot, så er man avhengig av å legge seg bak på sykkelen for å skape moment og løfte forhjulet.

En "liten" mann på stor sykkel vil ha problemer med å utføre den operasjonen Alt går selvfølgelig med litt trening, men du gjør det ikke lettere for deg selv da.

 

Så jeg ville nok gått for samme size.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykkelen har nå ankommet, men etter ferdig montering, kommer bremsedisken borti bremseklossene (califerne?) når jeg spinner på hjulet. Det virker som om klossene sitter for tett inntil hverandre. Er bremsedisken/evt. hjulet skjevt på noe vis? Er dette en lett sak å fikse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Løsne d

 

Sykkelen har nå ankommet, men etter ferdig montering, kommer bremsedisken borti bremseklossene (califerne?) når jeg spinner på hjulet. Det virker som om klossene sitter for tett inntil hverandre. Er bremsedisken/evt. hjulet skjevt på noe vis? Er dette en lett sak å fikse?

Løsne de to skruene som holder kaliperen til ramma.

Klem inn bremsen og skru fast mens du holder inne bremsene.

 

Det er enkleste måten å få kaliperen i senter.

 

Andre måten er å løsne de to skruene slik at du så vidt får justert de litt sideveis. Så hører du etter subbing, når hjulet spinnes rundt.

Sett fast med rett moment, når subbelyden er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...