Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC skrur seg brått av uten forklaring


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny maskinvare nylig. PCen fungerte fint i noen dager, så begynte den å tilfeldig skru seg av og på igjen, som om at strøm ledningen ble dratt ut. Den kan fungere fint i en dag eller to, så, plutselig skrur den seg av av en eller annen grunn.

Jeg har kjøpt ny PSU, det hadde ingen effekt. I går tok jeg ut den ene RAM brikken (skal prøve å bytte plass på disse RAM brikkene nå for å utelukke RAM problem helt)

Temperaturene er helt normale.

Har ikke overklokket.

Det er aldri noe nyttig i event viewer, får ikke BSOD heller

 

Hva kan være grunnen for dette?

 

EVGA Supernova 650w G2 

Asus Z270E Gaming

i7-7700k (med NH-D15)

GTX 750 TI FTW

Corsair Vengance LPX DDR4 3000MHz 16GB

Samsung 850 EVO 500GB

Windows 10 pro

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, hva er tempen om du kjører 100% på cpu og gpu.

Har selv en maskin som har det samme, klokker jeg gpuene(1080) 80+ så går det ett par dager og den er av. Setter jeg klokk på 60+ kan jeg kjøre i ukevis. Så hos meg er det nok psu, skal teste med https://www.komplett.no/product/906073/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-prime-titanium-750w-psu#

PS: Kjører 100% last på gpuene og 3770K 24/7

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at dette ikke er et problem med temperatur. Jeg kan spille flere timer uten problem, så litt senere når jeg bare gjør enkel surfing/chatting så skrur den seg brått av. Det skjer ikke hver dag heller. Jeg begynner å tru at hovedkortet er problemet

Lenke til kommentar

Det er en nyere bios versjon, men forandringene i den er ikke viktig nok til å oppdatere, også tør jeg heller ikke, siden pcen kan skru seg av midt under flashingen. Ellers så er alle rette drivere installert. Men uansett, sjansen for at dette er et problem på programvare nivå er vel høyst usannsynlig 

Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at dette ikke er et problem med temperatur. Jeg kan spille flere timer uten problem, så litt senere når jeg bare gjør enkel surfing/chatting så skrur den seg brått av. Det skjer ikke hver dag heller. Jeg begynner å tru at hovedkortet er problemet

Tenkte litt mere på denne, virker som du har driver problemer siden du kan spille men ikke surfe. Nettverk driver som er synderen :hmm:

Prøvd asus update?

Lenke til kommentar

Nei da. Jeg kan spille og surfe helt fint. Det jeg mente var at det ikke har noe med hva slags oppgave jeg gjør, for det er helt tilfeldig når den skrur seg av. Om det var ett driver problem ville det mest sannsynlig stå noe om det i event loggen. Og jeg tror heller ikke dårlige drivere kan få pcen til å skru seg av som om det var ett strømbrudd

Lenke til kommentar

Der tar du feil etter min erfaring. Far hadde en slik opplevelse på sin gamle maskin(jepp fikk den av meg) Der var det nvidia driveren som køddet. Ny og problemet var vekke. Han har 460 kort.

Hva er nr på nvidia driver du kjører nå, jeg kjører på mine 12 kort: 378.78-desktop-win10-64.

Og hent ny driver på nvidia.com.

Lenke til kommentar

Har merket selv at pcen har brått slått seg av vis jeg har et kjøleskap/ovn eller noe annet som trekker mye strøm på samme kurs som pcen. Har et kjøleskap som slår seg av og på av og til, og når den gjør det har det hendt at pcen har brått slått seg av, eller så får jeg problemer med andre ting som tastatur, headset osv. Har også opplevd at den har slått seg av om jeg har mye på samme skøyteledning. Prøvd å koble rett til veggen?

Lenke til kommentar

Men du sier du har kjøpt ny maskinvare nylig, kan disse trekke mer strøm? For et par uker siden slo pcen min seg av fordi jeg hadde prøvd å koble mobilladeren min til samme skøyteledning. Vet ikke hvordan, men det hjalp å dra den ut. 

Tviler på det kan være årsaken. Om det hadde bare skjedd når jeg belastet pcen, så hadde det virket mer sannsynlig. Men, det skjer altså somregel i  nær idle tilstand. Jeg kunne jo ha 2 pcer på samtidig før, det trakk nok langt mer strøm enn den ene jeg bruker nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...