Gå til innhold

Ingeniør satellitteknologi


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen satellitt/romteknologer her? Eventuelt hvem studerer det her på forumet?

 

Trenger å vite mer om denne utdanningen etter som dette er unikt i Norge og det finnes bare et Universitet som udanner innen dette.

 

Var i utgangspunktet mitt første valg ifjor men endte opp med å jobbe isteden for bedre finansiering senere for studier.

 

Ut fra det jeg forstår kan man jobbe med alt innen moderne teknologi innen romteknolgi, kommunikasjon, hardware og elektronikk.

 

Man er heller ikke låst til kun romrelatert industri.

 

 

Hvem er det som vet noe mer om studiet? Hvem jobber med hva etter studiet? Anbefales master etter bachelor? Eller master i noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kan varmt anbefale bacheloren i satellitteknologi ved UiT Narvik. Fullførte sjølv min bachelor der våren 2016, og tek i dag ein master i mikroelektronikk med fokus på romfysikk ved UiB.

Ein av de største fordelane med studiet er at det er svært få elever (snitt på rundt 9), så du får tett dialog med forelesarane. Dette gjør at du eksempelvis står ganske fritt til å velge tema på bacheloroppgåva.

 

Studiet gir deg ei veldig god og brei innføring i mange teknologiske emner, og gjør deg i god stand til å jobbe vidare innan de fleste

felt der det er behov for elektronikk i ekstreme forhold. Du vert absolutt ikkje låst til romindustrien.
Masteren fokuserar i hovudsak på reguleringsteknikk, men det skal være mogleg å få dette tilpasset litt etter eigne ønsker. Mange som har holdt på med droner og antenneteknikk.

Narvik er det heller ingenting å utsette på. Kjekk by (spesielt viss du er friluftsinteressert), men for de fleste held det å bu der i 3 år ;)


Ho eine studenten eg skreiv bachelor saman med jobbar i dag for Kongsberg Defence, og andre på studiet har fått jobb på Andøya Rakettskytefelt eller Kongsberg Satellite Service.


Vart eit noko rotete svar for å besvare deg, men skyt laust om det er noko du lurar på / ikkje fekk svar på :)


- Heigre
 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sorry for sent svar. Har ikke vært på forumet på ei stund. Og har heller ikle fått noe varsel på mail.

 

Du svarte faktisk på bursdagen min :-)

 

 

Gratulerer med bacheloren på etter skudd ;-)

 

Uansett så høres det bra ut! Hva er grunnen til at det er få studenter per år?

 

Kan man jobbe med elektronikk utvikling? Slik som i hardware og for software som ikke er romrelatert? I olje og gass industri? Eller generelt utvkling og produksjon?

 

Jeg har tenkt å ta dette studiet nettbasert fordi jeg jobber fulltid, blir veldig travelt men har satt av tid til studier uansett allerede for forkurset som jeg holder på med nå.

 

Jeg ser at det er noen valgemner man må ta. Hvilken anbefaler du? DSP? Space physics? Satelittdata behandling?

 

Hvor ofte arbeider man i lab/øvelser?

Hvor ofte leverer man oppgaver

 

Er det greie forelesere og er kvaliteten på studiet god nok?

 

Hvilken master anbefaler du deretter? Du tar mikroelektronikk i HiB? Kan man velge hva man vil innenfor elektro disiplinet?

 

 

Takk for at du tar deg tid til å svare M.Heigre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...