Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva er den humanistiske personlighetsteorien?


Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Hei, jeg har en prøve muntlig eksamen i psykologi om noen dager, men jeg sliter litt med oppgaven. Oppgaven er at vi skal drøfte om psykodynamiske eller humanistiske personlighetsteorier er best egnet til å forstå individets følelser, behov og atferd.

 

Jeg tenker å først snakke om de ulike personlighetsteoriene, også drøfte hvilket som er best. Jeg har funnet info om psykodynamiske og har forstått det, men sliter med den humanistiske personlighetsteorien.

 

Hva er det? Hvis du kan en del om det, så hadde det vært greit om du ga en del informasjon slik at jeg skjønner det.

 

Håper på svar ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva har du lært om humanistisk personlighetsteori da? Det vil si, hva står på pensum? Idealselv versus ekte selv, tanken om at mennesker har et iboende vekstpotensiale og at menneskers handlinger er alltid fornuftige--men må forstås i sin kontekst, osv. Det er sentrale ideer i humanistisk psykologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Hmm, hva har du lært om humanistisk personlighetsteori da? Det vil si, hva står på pensum? Idealselv versus ekte selv, tanken om at mennesker har et iboende vekstpotensiale og at menneskers handlinger er alltid fornuftige--men må forstås i sin kontekst, osv. Det er sentrale ideer i humanistisk psykologi.

I boken står det mest om Maslow og hans behovspyramide, så det er han jeg skal ta utgangspunkt i. Vet at personlighetsteorien har noe med behovspyramiden å gjøre, men bare ikke hvordan. Hvordan påvirker egentlig behovene personligheten osv.?

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett for meg å svare på, men jeg kan spekulere litt da. Hvis jeg forestiller meg en tolkning av en tilfeldig mann basert på Maslow og humanistiske prinsipper, ser jeg for meg at det som får personen til å tenke, følge og handle som han gjør er knyttet til omgivelsene han befinner seg i. Han vil prioritere de mer grunnleggende behovene sine først, så hvis det er mangel på mat eller trygghet, vil han være opptatt av å fylle disse behovene først. Hvis han får for lite aktelse fra andre, vil han ha dårlig selvtillit, bli underkastende overfor andre osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Det er ikke så lett for meg å svare på, men jeg kan spekulere litt da. Hvis jeg forestiller meg en tolkning av en tilfeldig mann basert på Maslow og humanistiske prinsipper, ser jeg for meg at det som får personen til å tenke, følge og handle som han gjør er knyttet til omgivelsene han befinner seg i. Han vil prioritere de mer grunnleggende behovene sine først, så hvis det er mangel på mat eller trygghet, vil han være opptatt av å fylle disse behovene først. Hvis han får for lite aktelse fra andre, vil han ha dårlig selvtillit, bli underkastende overfor andre osv.

Har funnet ut litt under de forskjellige behovene. Men dette har hjelpet meg slik at jeg kan forstå det bedre. Tusen takk!  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...