Varog Kervarec Skrevet 6. februar 2017 Skrevet 6. februar 2017 Noen timer etter at Ice innførte «datarulling» i Norge, hadde Talkmore kopiert konseptet. Nå venter vi på løsningen som skal gi tilbudet reell verdi.DEBATT: Et skritt nærmere datafamilien
Morten Evjen Skrevet 6. februar 2017 Skrevet 6. februar 2017 Det vi i Telehjelpen kanskje var mest glad for med lanseringen til Ice var det faktum at de endelig er på banen med nye og spennende produkter. Ellers er jeg enig i at dette kan være neste produkt ut, men det spørs om noen tar seg råd til å lansere dette før den første sommeren med full "roam like home" for alle aktører. Det er jo foreløpig ingen som har kjørt dette fullt ut til alle sine kunder, og man vet vel ikke helt hva det vil koste. Men vi gleder oss til felles datapakker for hele familien :-)
Varog Kervarec Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Skrevet 6. februar 2017 (endret) Da legger du til grunn at felles datapakker for familien vil bli fordyrende for operatørene, Morten. Akkurat det tror jeg ikke så mye på - her snakker vi om en løsning som ikke bare motvirker churn, men som i tillegg skal drive arpu oppover ved å klemme den største spena av dem alle: Datatrafikken. Endret 6. februar 2017 av Varog Kervarec
Morten Evjen Skrevet 6. februar 2017 Skrevet 6. februar 2017 Det er jeg enig i Varog. Men Telia har jo allerede høstet endel erfaring med felles datapakker i Sverige gjennom abonnementet Telia Dela, men det virke som dette produktet ikke er prioritert lengre. Det kan jo være mange årsaker til det, blant annet lønnsomhet, teknisk løsning og manglende etterspørsel. Jeg tror samtidig at det kan bli fordyrende for operatørene med felles datapakker. Mange har jo i dag allerede redusert churn gjennom blant annet familierabatter. Operatørene tjener samtidig i dag mye penger på at kundene kjøper mye større datapakker enn de har behov for. Med felles datapakke vil man kunne tilpasse bruken i større grad pr bruker/abonnement og det blir mindre "svinn" for kundene sin del. Når kunden også kan overføre ubrukt data til neste måned samtidig som de kan nedgradere datapakke i abonnementet kun ved noen enkle tastetrykk på mobilen tror jeg at operatørene kanskje vil se det. Arpu-effekt vil også bli påvirket av at kunden kjøper smartere abonnement. En familie som i dag har 4 abo med 5GB data vil nok betale mindre med en felles datapott på 15GB (som kanskje er det de bruker). At man vil fortsette å bruker bare mer og mer data vil jo oppveie for endel av dette. Både når det gjelder churn og arpu har garantert controllerne hos operatørene store og komplekse Excel-ark for å kalkulere opp- og nedsider. Mine vurderinger blir kun antagelser. Markedet er jo annerledes i dag enn når Telia SE testet Dela , og jeg er overbevist om felles datapakke vil bli en kjempe suksess både i privat- og bedriftsmarkedet. Men hvem som kommer først er usikkert - det er mistenkelig stille fra både Chess og OneCall rundt roam-like-home og data rollover.
Varog Kervarec Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Skrevet 6. februar 2017 Gode poenger, Morten. Det er nettopp her smarte excel-ryttere får noe å bryne seg på: Hvordan sikre at delt data = høyere arpu? Nøkkelen ligger åpenbart i å pakke dette på en sånn måte at du ikke bare binder familien sammen, men at totalsummen gruppen svir av samtidig øker. Det enkleste er å tvinge fram en gitt omsetning. Velger man denne metoden, blir presentasjonen det viktigste.
Varog Kervarec Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Skrevet 6. februar 2017 Her er en forresten en gammel presentasjon av den svenske løsningen du nevner: Denne prismodellen har tydeligvis ikke funket.
Anbefalte innlegg