Gå til innhold

Timeplanen/hverdagen til en dataingeniørstudent?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker meg å begynne på en dataingeniørutdanning på enten NTNU Gjøvik eller HiOA til høsten. Jeg ser for meg at det er et tidkrevende studie, men lurer på om noen har noe erfaring de vil dele. Noen eksempler på spørsmål:

 

  • Hvor mye obligatorisk oppmøte er det på skolen?
  • Hvor mye burde en gjennomsnittlig student jobbe hjemme?
  • Hvordan ser timeplanen ut?

Jeg ville tro det er veldig opp til hver individuell student hvor mye arbeid man vil legge i det, men håper å få noen svar som kan gi meg et generelt inntrykk.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Jeg kan jo si litt om HiOA iallefall, jeg gikk anvendt datateknologi der som i praksis er det samme, rent bortsett fra at en del av fagene er annerledes. Lærerene legger stort sett opp til at dersom du har 3 fag i semesteret, skal du jobbe rundt 40 timer i uka for å komme rundt med innleveringer, gjennomgang av alt fagstoffet og så videre. Fulltidsstudier er en fulltidsjobb, og det forventes at du arbeider deretter. Jeg brukte nok rundt 40 timer i uken i gjennomsnitt, og endte midt mellom A og B i karaktersnitt på vitnemålet (lik fordeling mellom de to), men jeg hadde tidligere studieerfaring og to og et halvt års arbeidserfaring med systemutvikling fra tidligere og hadde nok en god del enklere studiehverdag enn mange andre.

 

Timeplanen består for det meste av forelesning og lab, og med mindre noe annet er spesifisert per fag er begge deler frivillige. Jeg har ikke vært med på at oppmøte tas i forelesninger, og flere lærere vil fortelle deg at dersom du må prioritere fordi tiden er knapp, bør du prioritere ned forelesningene forutsatt at du klarer å komme gjennom stoffet selv. Stort sett skjer det noe hver dag på timeplanen dersom du skal være med på alt. Det som derimot er viktig er gruppearbeid, og det er nok det du kommer til å sitte mest med på skolen. Merk dog at det nok er annerledes på ingeniørlinja enn anvendt, og ettersom det er mattefag o.l. kan det fort være annerledes her.

 

Min anbefaling til deg er å gå til dette som du ville gått til en heltidsjobb. Det holder ikke å bare møte opp og gjøre som du blir bedt om, for kravene kommer til å være en god del høyere enn på videregående, og du blir i større grad satt til ansvar for det du gjør og ikke gjør. Jeg tror dette er den største feilen mange som kommer rett fra videregående gjør fra egen erfaring med klassekameratene mine og som studass ved et par av programmeringsfagene. Dette var du sikkert allerede klar over, men da er det sagt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...