Gå til innhold

Ny skjerm i størrelse 27"?


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp anskaffet meg en LG Ultrafine 5K som hovedskjerm for bilderedigering. Fra før hadde jeg to Dell-skjermer, U2412M. Jeg vurderte å kjøre med en 3-skjermsløsning, men tror jeg har landet på å selge mine Dell-skjermer og heller erstatte de to med en skjerm med høyere oppløsning, som står bedre i stil med hovedskjermen. Jeg tenker da at den bør ha 4K. I og med at dette ikke er hovedskjermen jeg kommer til å bruke ved bilderedigering, trenger den følgende ikke å oppfylle kravene til en slik skjerm, men jeg verdsetter likevel god kvalitet.

 

Jeg lurer derfor på gode tips til kjøp av en 4K skjerm, til skissert bruk(trenger ikke spill-skjerm) i prisjiktet 5-7».

Ettersom min LG er 27 tommer, kunne jeg gjerne tenke meg at den nye skjermen blir like høy, men er åpen for en  bredere(om det finnes i den størrelsen). LG skjermen er blank, og det er derfor helt greit , om ikke bra, at den den nye er det også, slik at de blir mest mulig like. Jeg har til en viss grad kontroll på lyset, slik at refleksjoner på blank skjerm ikke blir et stort problem.

 

Noen med tips til aktuelle skjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke velge ut noe spesifikt for deg, men jeg kan gi deg en liste over skjermer på rundt 27" med 4K oppløsning og IPS panel, som det høres ut som du trenger:

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=26&f[70][]=28&f[85][]=3840%20x%202160&f[2067][]=IPS&s=price%20asc

 

De 3 skjermene nederst som ser ut som spillskjermer, er spillskjermer, og er ett par innimellom der som har spill fordeler, men unngår du de det står "freesync" og "g-sync" på, så slipper du at det skal ødelegge skjermen om du ikke bruker det til gaming.

 

Hvis du vil vurdere UltraWidescreen så må du opp i 34" hvis du vil at skjermen skal være ca like høy som 27" vanlig widescreen. Det finnes ikke slikt i 4K enda heller så må isåfall bli 1440p UW. Legger også ved en liste av slike skjermer her, og igjen. de 3 nederste skjermene er gaming skjermer:

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=33&f[70][]=35&f[2067][]=IPS&s=price%20asc

 

Det er så langt jeg kan hjelpe til, nå må noen andre hjelpe til å snevre inn for deg:P

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har nettopp anskaffet meg en LG Ultrafine 5K som hovedskjerm for bilderedigering. Fra før hadde jeg to Dell-skjermer, U2412M. Jeg vurderte å kjøre med en 3-skjermsløsning, men tror jeg har landet på å selge mine Dell-skjermer og heller erstatte de to med en skjerm med høyere oppløsning, som står bedre i stil med hovedskjermen. Jeg tenker da at den bør ha 4K. I og med at dette ikke er hovedskjermen jeg kommer til å bruke ved bilderedigering, trenger den følgende ikke å oppfylle kravene til en slik skjerm, men jeg verdsetter likevel god kvalitet.

 

Jeg lurer derfor på gode tips til kjøp av en 4K skjerm, til skissert bruk(trenger ikke spill-skjerm) i prisjiktet 5-7».

Ettersom min LG er 27 tommer, kunne jeg gjerne tenke meg at den nye skjermen blir like høy, men er åpen for en  bredere(om det finnes i den størrelsen). LG skjermen er blank, og det er derfor helt greit , om ikke bra, at den den nye er det også, slik at de blir mest mulig like. Jeg har til en viss grad kontroll på lyset, slik at refleksjoner på blank skjerm ikke blir et stort problem.

 

Noen med tips til aktuelle skjermer?

Utenfor topic her

Jeg vurderer å kjøpe LG Ultrafine 5K skjerm, men den er såpass dyr skjerm så lurte jeg på om det funker med Windows 10? Vet aldri når MacBooken blir erstattet i fremtiden :)

Lenke til kommentar

"Ny tråd" knappen ligger rett over forumtrådene. Lettere å få svar på spørsmålet ditt hvis du har egen tråd, for her inne kommer ingen til å komme spesielt inn for å svare på om lg ultrasharp spesielt fungerer på windows, de kommer for å finne en 27" skjerm til trådstarter.

 

Når det er sagt, så finnes det adaptere fra displayport til usb-c, eller thunderbolt3, men etter noen raske søk så ser det ut som folk har problemer med å få det til å fungere. Men det ser ut som det er mulig.

Lenke til kommentar

Jobber med bilderedigering selv og kan på det sterkeste anbefale Dells 27" P2715Q. Den har IPS panel og 4K. Helt utrolig bra bildekvalitet og fargegjengivelse. Fått mye bra omtale og regnes som en av de beste 4K IPS skjermene, pluss at prisen er rimelig.

Bruker du den i Windows må du regne med at enkelte windows-menyer kan bli "blurry". Virker som om ikke Windows er helt tilpasset 4k skjermer enda? Pluss at du helt sikkert kommer til å møte borti programvare som ikke støtter 4k enda. Hos noen kan derfor menyene være mikroskopiske.
Bruker du Adobe til bilderedigering bør du oppgradere til siste CC. Andre versioner støtter ikke 4k noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...