Gå til innhold

Hjelp til valg av ny skjerm. Budsjett 5500,-


pålsteen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal bygge ny PC rigg med GTX 1070 kort og i5 6600K, og trenger da en ny monitor. Dataen skal først og fremst brukes til FPS spilling (Overwatch), men også mye Word, film og serier. 

 

Jeg har funnet et par alternativer som jeg håper jeg kan få litt input på, og eventuelt tips til andre løsninger.

 

Alt 1:

 - AOC Q2577PWQ: IPS 1440p 60Hz for andre oppgaver enn spilling. https://www.komplett.no/product/853519/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-25-led-q2577pwq#

 - Acer Predator XB240Hbmjdpr: TN 1080p 144Hz for spilling uten G-sync. https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/acer-predator-xb240hbmjdpr/229535.10992/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

 

Alt 2:

 - Acer XB271HUA: TN 1440p 144Hz med G-sync. https://www.komplett.no/product/902871/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-27-led-g-sync-xb271hua#

 

Alt 3:

 - En brukt Asus Rog Swift PG278Q til ca 4500,- https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/27-43-tommer-skjerm/asus-rogswiftpg278q/207736.10993/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

   (Det optimale er Asus Rog Swift PG279Q med IPS, men så kun en på Finn, og den lå ute for 7000,-...)

 

 

Slik jeg har forstått det så er det ikke nødvendig med G-sync på et 1070 kort om man kun skal spille i 1080p, men det kan fort bli viktig i 1440p dersom man har høy grafikk.

 

Er det andre alternativer jeg bør se på for et budsjett på maks 5500?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en god tv du eventuelt kan bruke til film/youtube etc på? kan streame til tv fra pc, eller direkte bruke youtube med f.eks. en chromecast. Og da kan du prioritere skjermen til gaming. Og i såfall ville jeg gått for acer XB271HUA'en. Ikke spesielt fordi den har g-sync, men hvis det er budsjettet du ser etter, så er det en grei bonus, til tross for at det er overpriset:P

 

Her er også PG279Q drømmen, som for min del aldri kom med ett ordentlig tilbud på black friday:(

 

Hvis du vil se film/youtube etc på pc'en så kan den løsninga med 2 skjermer være interessant, hvis du føler det er en løsning for deg. Gaming skjermen blir isåfall nesten det samme som XB271HUA, bare mindre og med lavere oppløsning, og film/youtube opplevelsen blir jo sikkert bedre.

 

Syns de 2 første alternativene ser gode ut jeg, men jeg ville ikke kjøpt en brukt gaming skjerm. Jeg ser for meg at de fleste som leverer dem inn, gjør det pga mye Backlight Bleeding, eller hvis det er IPS skjer, så er det sterk IPS glow på dem.

Lenke til kommentar

Styr unna PG279Q, panelet har så mye problemer med ips glow og backlightbleed at du neppe blir fornøyd.. har vært gjennom to av disse skjermene til nå. Jeg gir opp dagens høy hastighets IPS paneler. Dem er rett å slett ikke gode nok.
Skjermen er helt ubrukelig til film og spill med mørke scener, hvis ikke du liker gult lys i høyre nedre del av skjermen. Begge mine skjermer kom med dette! Jeg prøvde og en acer versjon XB271HU ellerno, men samme problem.

Jeg tror jeg går for PG278QR neste gang, TN er fortsatt superb til gaming! Jeg tror ikke jeg ser mye forskjell på fargene på denne og PG279Q. Gi meg heller dårligere farger som funker i mørke omgivelser enn det ovenfor :)

Hvis du er av typen som bryr deg om kvalitet hold deg unna. Egentlig er disse monitorene utstyrt med et AHVA panel som per definisjon ikke er IPS. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke syns det hadde så mye for seg med 2 skjermer, om du syns det er liten forskjell i dem så kan du mest sansynelig oppheve kjøpet hvis du kjøper fra de store butikkene som komplett og elkjøp og sånt. Sånn tilfelle du angrer.

 

Glemte å legge til det med 144hz uten g-sync. G-sync fungerer bare når du har mindre fps enn det skjermen kan vise ja, så om du klarer minimum eller rundt 144fps, som burde gå fint i veldig mange tilfeller, så trenger du ikke g-sync nei. Er du over 144fps så kan du eventuelt bruke nvidias fast sync, så slipper du også å bruke v-sync som stjeler litt input lag

 

fast sync slår du på i nvidia control panel under manage 3d settings og velger hvilket spill du skal bruke det. ligger under vertical sync (velg fast) men med det så får du tearing hvis du går under 144hz. eventuelt da er v-sync bedre. Hvis du ikke har hørt om fast sync før så kan du lese mer om den og andre sync muligheter i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734469

 

Lykke til|=)

 

MrAw3some svarte mens jeg skrev.

For min del er IPS skjermene fortsatt interessant til tross for IPS glow og det som er. Når jeg kjøpte meg PG248Q'en som jeg bruker i dag så ble jeg overrasket over hvor utrolig blasse fargene var i forhold til den 10 år gamle budsjett skjermen jeg bytta den ut med, begge tn panel, men den gamle kosta 900kr for 10 år sida, og den nye koster 4500kr i dag, og det hjalp ingenting med calibrering. Jeg tar heller bedre farger og IPS glow fremfor grå-blå sortnivå og blasse farger og lilla skjær på skjermen når jeg lener meg bakover hvis jeg ikke tilter skjermen:P tilogmed 1ms vs 4ms responsen klarer ikke jeg å se/føle forskjell på

 

AHVA er vel en blanding av IPS og VA teknologi for å få bilde kvaliteten sammen med lav responstid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...