Gå til innhold

Granmeis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Ragnar.

 

Det passer ypperlig med granmeis, - en fugleart jeg ennå har til gode å fotografere.

Bildet er sylskarpt og med klare, sterke farger, så både fotograf og X-T2 leverer "så det holder".

Den svarte hakeflekken og den smale, hvite stripen på vingen bekrefter at det er en granmeis og ikke en svart- eller løvmeis.

Flott levert, og pluss for bakgrunnen !

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Ragnar.

 

Det passer ypperlig med granmeis, - en fugleart jeg ennå har til gode å fotografere.

Bildet er sylskarpt og med klare, sterke farger, så både fotograf og X-T2 leverer "så det holder".

Den svarte hakeflekken og den smale, hvite stripen på vingen bekrefter at det er en granmeis og ikke en svart- eller løvmeis.

Flott levert, og pluss for bakgrunnen !

 

M v h

Albert.

 

Nå bor jeg i umiddelbar nærhet til skogsområde så kanskje er der derfor gran- og toppmeis møter opp hos oss. Vet ikke om det er annerledes hos deg siden disse fuglene er sjeldne gjester. Er jo rene nybegynneren i forhold til deg når det gjelder småfugleportrett, men ser jo at dette feltet er både interessant og krevende. I tillegg må finne ut av optimale innstillinger på kamera, og her er jeg i "prøve- og feilstadiet" fortsatt. Takker både for kommentar og dine mange gode fugleportretter. Inspirerende !

Skj

Lenke til kommentar

Flott granmeis, Albert ligger nok litt foran deg når det gjelder fuglebilder, likeens MotoG. Stå på! Topp bakgrunn :-) Mvh Gunnar

 

Hjertens enig Gunnar, Albert er fortsatt sjefen når det gjelder småfugleportrett og andre følger tett på. Selv om jeg etter hvert kan en del om fotografering så har jeg et stykke igjen å gå innenfor dette feltet før jeg når elitenivå. Takk for din gode kommentar.

Skj

Lenke til kommentar

Vanskelig å se forskjell på de to artene syns jeg også, setter bra på dette, på denne tiden er ikke lyset alltid optimalt for å fotografere kjappe småfugler, hvis ikke snøen hjelper til da. Uvanlig bakgrunn, rød vegg?

Det jeg lurer litt på er hvorfor du har valgt så liten blender som f/10

Mvh Oddmund

Lenke til kommentar

 

A nice picture of willow tit, granmeisen, Ragnar :)

 

 

 

 

M v h

Leif :cool:

Leif, du er jo å regne som en ekspert når det gjelder litt større fugler, så din kommentar setter jeg stor pris på.

Skj

 

 

Hei Ragnar.

 

Kan lit om alle størrelser ;) men det har blit mest av dem store her på Andøya. Har sett på fugler i 56 år nå til 2016, begynte år 1960 med en intressert pappa, vhær då 11 år :)  og spennede nå, at fotografere disse med god systemkamera :)   Ha en fin dag :) 

 

 

M v h

Leif :cool:  :cool: 

Lenke til kommentar

Se den gjorde seg skikkelig bra mot "julebakgrunn."

Vanskelig å finne mat for den stygge negativfingeren her.

Antagelig fåfengt å foreslå selektiv lysning av den svarte toppen i håp om å få ut detaljer uten at grumset melder seg også.

 

Roar

 

Har forsøkt separat lysning av den svarte kalotten men synes ikke det ble noe bedre. Takk for kommentaren Roar.

Skj

Lenke til kommentar

Vanskelig å se forskjell på de to artene syns jeg også, setter bra på dette, på denne tiden er ikke lyset alltid optimalt for å fotografere kjappe småfugler, hvis ikke snøen hjelper til da. Uvanlig bakgrunn, rød vegg?

Det jeg lurer litt på er hvorfor du har valgt så liten blender som f/10

Mvh Oddmund

 

Riktig, rød vegg (Rørosrød). Når det gjelder blenderåpning så har jeg følgende å anføre: Har ikke vært hundre prosent fornøyd med skarphet over hele fuglen(e), så jeg har valgt så liten blenderåpning som mulig for å bøte på det, samtidig som tilstrekkelig bokeh oppnås i bakgrunn. Med blender mellom f8-f10 så blir det brukbart resultat. Som du ser så er bildet tatt med full tele, det vil si 400mm (APS-C format), tilsvarende ca 550mm i fullformat, så liten blender gir snever dybdeskarphet.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...