Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt hjulnav og felgstørrelser


gsn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen det er snakk om er en Audi A6 2001 Avant (4B5, C5), automat.

Etter å ha satt på vinterdekk hos dekkforhandleren, anbefalte han at ved neste service bør jeg vurdere å bytte hjulnavene på venstre siden, da gjengene var såpass slitt at det begynner å bli vanskelig å få feste. Ser litt på bil-del sider som i noen tilfeller opplyser om felgstørrelse, og andre ikke. Så spørsmålet er:

  • Er det en enkel måte å se om hjulnavet er rett størrelse til felgene? Jeg har 16" på vinterdekkene og 18" på sommer.
  • Jeg ser at det er i større grad informasjon om dette på nav til forhjulene enn bakhjulene, er det en logikk i det eller er det tilfeldig?
  • Noen av hjulnavene står det "uten ABS ringer", er det noe jeg bør/bør ikke ha?
  • Siden jeg har funnet best priser på sålangt er http://www.reservedeler24.co.no/

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal uansett bytte til et likt nav så derfor vil du ikke få problemer med at det er feil i forhold til felgene, om de allerede passer på bilen. Jeg vil og anbefale å prøve å gjenge opp gjengene før du går så drastisk tilverks som å bytte nav. Begge disse operasjonene anbefaler jeg at du kun gjør om du vet hva du holder på med. I værste konsekvens av å tabbe seg ut så kan du miste hjul i fart og det er ikke noe særlig.

1. De fleste felger som kjøpes nye får du opplyst om hva slags diameter det er på navhullet på felgene, dette burtde og dekkforhandleren i værste fall kunne måle for deg. Et audi merkeverksted kan si deg hva slags diameter som er på hjulnavet på bilen din, det gjør ikke noe om felgen har for stor åpning da det finnes utforingsringer som kan brukes for å tillpasse dette.

2.Usikker på dette.

3. Dette kommer ann på bilen din, om bilen har ABS så må du ha nytt nav med ABS ring om bilen ikke har ABS så skal du ha nav uten ring.

4. Har ingen erfaring med disse.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...