Gå til innhold

Gråmåke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hur mås det? ;) Velkommen til mitt rike :) Skal sies at det er en fin måke, kanske lit mørk og lit rar på beina ;)  men øvelse ger mester hr Skjelland :) Bedre og bedre, måke før måke  :thumbup: ​ ​

 

 

 

 

M v h

Leif :cool:

 

Hei Leif, og takk for din gode og konstruktive kommentar. Det med beina kan jeg nok ikke forklare, det bar ble slik. Kamera gir vanligvis korrekte farger.

Det med mørkheten kan jeg forklare slik: Noe av det mest krevende, i allfall for meg, er å få med detaljer i fjærdrakten på så hvite fugler som måker. Her er det brukbart med detaljer synes jeg, men prisen ble en litt mørkere tone i bildet.

Skj

Lenke til kommentar

 

Hur mås det? ;) Velkommen til mitt rike :) Skal sies at det er en fin måke, kanske lit mørk og lit rar på beina ;)  men øvelse ger mester hr Skjelland :) Bedre og bedre, måke før måke  :thumbup: ​ ​

 

 

 

 

M v h

Leif :cool:

Hei Leif, og takk for din gode og konstruktive kommentar. Det med beina kan jeg nok ikke forklare, det bar ble slik. Kamera gir vanligvis korrekte farger.

Det med mørkheten kan jeg forklare slik: Noe av det mest krevende, i allfall for meg, er å få med detaljer i fjærdrakten på så hvite fugler som måker. Her er det brukbart med detaljer synes jeg, men prisen ble en litt mørkere tone i bildet.

Skj

 

 

Hei igjen Ragnar.

Ja er en utfordring med måker og detaljer i fjærdrakten :hmm: Bare at prøve seg med instilinger og etterbehandling :) Lykke til :)

 

 

 

 

M v h

Leif :cool:

 

 ​ ​

Lenke til kommentar

Dette ble da bra, syns det er bedre at du beholder detaljene enn at de brenner ut. Ser du har brukt spotmåling og det gjør det enklere å kontrollere eksponeringen.

Mvh Oddmund

 

Godt observert Oddmund, spotmåling er benyttet. Gjør det når hovedmotiv bare er en liten del av hele billedflata, og forskjell på lys på hovedmotiv og omgivelser er store. På denne måte er det som du skriver bedre muligheter til for eksempel å unngå utbrenthet og kontrollere eksponeringen. Takk for din gode kommentar.

Skj

Lenke til kommentar

Synes dette ble bra jeg Ragnar! Trodde det var et Leif-bilde, så nå overrasket du meg litt :)

Spotmåling er nok lurt på et sånt motiv. Jeg har prøvd meg på fugler selv i det siste, men synes ikke jeg får det skarpt nok. Tror det kan ha med objektivet å gjøre, og at jeg må manuelt fokusere.

 

Takker for kommentar Helene. Er sikker på at du vil kunne få gode fuglebilder med ditt kamera. Vet jo ikke om dine problemer har med kamerainnstillinger eller objektivets egenskaper å gjøre. Det kan du sikker finne mer ut av via søk på nett eller kontakt med kyndige fotofolk.

Skj

Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig og prøvde meg litt - først med et skarphetsklikk. To ble for mye ga for tydelig støy i bakgrunnen samt litt for mye halo. Litt støy er OK da det gir lit liv. Deretter la jeg på litt sepia forsiktig i fotofilter for det henter ofte ut detaljer selv om det gir litt mer inntrykk av lys fra solnedgang. Til slutt økte jeg fargemettingen hvilket ga mer farge på beina uten at det gjorde så mye med resten.

Nå kan du jo prøve, men nevner at jeg er sjøllært og ofte bruker uortodokse metoder.

 

Roar

Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig og prøvde meg litt - først med et skarphetsklikk. To ble for mye ga for tydelig støy i bakgrunnen samt litt for mye halo. Litt støy er OK da det gir lit liv. Deretter la jeg på litt sepia forsiktig i fotofilter for det henter ofte ut detaljer selv om det gir litt mer inntrykk av lys fra solnedgang. Til slutt økte jeg fargemettingen hvilket ga mer farge på beina uten at det gjorde så mye med resten.

Nå kan du jo prøve, men nevner at jeg er sjøllært og ofte bruker uortodokse metoder.

 

Roar

 

Fuglen er croppet ganske kraftig fra før så det er ikke så mye mer å gå på når det gjelder skarphet. Så det som mitt mål å få fram og beholde detaljer i fjærdrakten. Prisen jeg måtte betale ble et litt mørkt bilde. Videre etterbehandling tenkte jeg ikke så mye på der og da.

Er evig takknemlig for dine betraktninger og forsøk med bildet. Har uendelig mye å hente/lære ang. etterbehandling og alle tips tas i mot med takk.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...