Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Jeg og en veninne forbereder oss til kjemi 2 muntlig eksamen, men synes det er utrolig vanskelig å vite hva slags problemstillinger vi skal ha! Er det noen som kan hjelpe oss med eksempler?? ?? vi synes det er vanskelig å vite hvor brede de skal lages og vet ikke helt hvor vi skal starte!

 

Setter kjempe stor pris på hjelp, vi er desperate!! ?

Endret av Lizzy 97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta utgangspunkt i en øvelse dere har hatt og presentere relevant teori til den? Jeg tror det er lurt å ha en ganske spiss problemstilling, slik at dere får svart godt på den. Så sant dere ikke har fått noen begrensninger, kan et eksempel være å forklare hvordan man kan skille mellom en primær og en sekundær alkohol. Da får dere trukket inn både organisk analyse, redoksreaksjoner og separasjonsmetoder. 

Hvis dere har en uforberedt del også, er et generelt tips å prøve å styre samtalen så mye som mulig selv. Får dere f.eks. temaet elektrokjemi, kan det være lurt å snakke om de tingene dere kan mye om, slik sensor/eksaminator ikke får anledning til å stille mange kjipe spørsmål om ting dere ikke er så gode på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk temaet buffer, problemstillingen ble: Hva er en buffer?. Det er snakk om kjemi, problemstillingen skal ikke være en du skal drøfte liksom. Gjør det enkelt og greit, kort og konsist. Det er alltid viktig i realfag.

 

Hei! 

 

Husker du noen av spørsmålene du fikk under muntlig eksamen?  :cry:

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk temaet buffer, problemstillingen ble: Hva er en buffer?. Det er snakk om kjemi, problemstillingen skal ikke være en du skal drøfte liksom. Gjør det enkelt og greit, kort og konsist. Det er alltid viktig i realfag.

 

Hei! 

 

Husker du noen av spørsmålene du fikk under muntlig eksamen?  :cry:

 

Hei! Er en stund siden jeg hadde eksamen nå, men jeg takk to temaer. Det ene var elektrokjemi, det andre var buffer. Greia var å ha presentasjon om buffere, og forsøk til elektrokjemi. Forsøket jeg fikk var elektrolyse av KI-løsning, der jod og H2-gass dannes. Skulle også forsøke å lage knallgass. Dette funket ikke. Fikk derfor spørsmål om hva jeg kunne gjøre for å få til å lage knallgass. Deretter fikk jeg spørsmål om hvilken spenning som måtte legges over cellen (Ecelle>0 osv), og trekke dette inn i forbindelse med spontane/ikkespontane reaksjoner. Fikk også spørsmål om hvorfor Litium blir mye brukt i batterier (litiumbatterier), fikk spørsmål om å regne ut batterikapasiteten i Ah (fremgangsmåte). Fikk noen korte spørsmål også, og til slutt fikk jeg oppgave om å gå i dybden på bufferbetingelsene, og forklare hvorfor forholdet mellom antall mol base og antall mol syre måtte være 0,1 og 10. Ble overrasket over hvor enkle spørsmål jeg faktisk fikk, og fikk faktisk ikke spørsmål til noen andre kapitler/teamer enn de jeg trakk. Eksaminasjonen varte også i bare 30 min, noe som er unntaket. Det er med andre ord veldig vanlig å få mange flere spørsmål enn det jeg fikk.

 

Uansett, masse lykke til. Det pleier som oftest å gå bedre enn man tror! :-D

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk temaet buffer, problemstillingen ble: Hva er en buffer?. Det er snakk om kjemi, problemstillingen skal ikke være en du skal drøfte liksom. Gjør det enkelt og greit, kort og konsist. Det er alltid viktig i realfag.

 

Hei! 

 

Husker du noen av spørsmålene du fikk under muntlig eksamen?  :cry:

 

Hei! Er en stund siden jeg hadde eksamen nå, men jeg takk to temaer. Det ene var elektrokjemi, det andre var buffer. Greia var å ha presentasjon om buffere, og forsøk til elektrokjemi. Forsøket jeg fikk var elektrolyse av KI-løsning, der jod og H2-gass dannes. Skulle også forsøke å lage knallgass. Dette funket ikke. Fikk derfor spørsmål om hva jeg kunne gjøre for å få til å lage knallgass. Deretter fikk jeg spørsmål om hvilken spenning som måtte legges over cellen (Ecelle>0 osv), og trekke dette inn i forbindelse med spontane/ikkespontane reaksjoner. Fikk også spørsmål om hvorfor Litium blir mye brukt i batterier (litiumbatterier), fikk spørsmål om å regne ut batterikapasiteten i Ah (fremgangsmåte). Fikk noen korte spørsmål også, og til slutt fikk jeg oppgave om å gå i dybden på bufferbetingelsene, og forklare hvorfor forholdet mellom antall mol base og antall mol syre måtte være 0,1 og 10. Ble overrasket over hvor enkle spørsmål jeg faktisk fikk, og fikk faktisk ikke spørsmål til noen andre kapitler/teamer enn de jeg trakk. Eksaminasjonen varte også i bare 30 min, noe som er unntaket. Det er med andre ord veldig vanlig å få mange flere spørsmål enn det jeg fikk.

 

Uansett, masse lykke til. Det pleier som oftest å gå bedre enn man tror! :-D

 

 

Setter så veldig stor pris på svar, tusen takk! Så gøy at det gikk bra under din eksamen! :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...