Gå til innhold

HTML submit form, reset etter gitt tid


Anbefalte innlegg

Hei

 

Mulig tittelen var dårlig formulert. Men saken er at jeg har en PLS som har innebygget web server. Dette tillater meg å lage en nettside for styring og overvåkning av prosessen.

 

Dette er koden slik den er i dag, og det fungerer greit. Trykker jeg start, settes "Web".1 til TRUE, og PLSen starter f.eks en pumpe. Stopp gjør det som er naturlig for stopp å gjøre.

 

"Web".1 er Start i PLS programmet

"Web".2 er Stopp i PLS programmet

 

<form method="post" action="">

<input type="submit" value="Start" style="height: 85px; font-size: 35px; width: 100px">
<input type="hidden" name='"Web".1' value="1">

<input type="hidden" name='"Web".2' value="0">
</form>

 

<form method="post" action="">

<input type="submit" value="Stopp" style="height: 85px; font-size: 35px; width: 100px">
<input type="hidden" name='"Web".1' value="0">

<input type="hidden" name='"Web".2' value="1">
</form>

 

Dette fungerer helt greit. Men jeg ønsker at når jeg trykker start, så settes "Web".1 til ON, og setter den til OFF etter gitt tid, f.eks 1 sekund. Hvis det er lettere å få dette til med en tilbakemelding fra PLSen, så kan jeg få tilbakemelding f.eks "Web".3 som settes til ON etter 1 sekund fra PLSen. Men hvordan dette skal kodes vet i HTML vet jeg ikke...

 

Så jeg håper det er noen glupe hoder her inne som kan hjelpe meg med dette her.

 

Setter stor pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde det ikke vert lettere å endre det via. PLS? De fleste har vel en timer funksjon?

Enig i dette.

 

Kan ta litt om hvordan det kan gjøre fra web.

Du kan bruke f.eks bruke JavaScript/jQuery script som en timer(delay()).

Viss tenker ut fra ladder:

QZTWFH.jpg

 

Kan lage et par eksempler.

På ladder trykkes 0(inngang) timer satt til 2-sek forsinkelse som da aktiverer utgang(0) kontaktor Q1.  

Det samme med og sende post forsinkelse.

Delay_post her sendes post etter 2-sek,som da vil f.eks aktiver kontaktor Q1.

 

Delay_button forandrer fra 0 til 1 etter 2-sek.

Du kan trykke på eksport til zip,nede i hjørne for og få hele koden med import av jQuery.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

 

Hadde det ikke vert lettere å endre det via. PLS? De fleste har vel en timer funksjon?

Enig i dette.

 

Kan ta litt om hvordan det kan gjøre fra web.

Du kan bruke f.eks bruke JavaScript/jQuery script som en timer(delay()).

Viss tenker ut fra ladder:

QZTWFH.jpg

 

Kan lage et par eksempler.

På ladder trykkes 0(inngang) timer satt til 2-sek forsinkelse som da aktiverer utgang(0) kontaktor Q1.  

Det samme med og sende post forsinkelse.

Delay_post her sendes post etter 2-sek,som da vil f.eks aktiver kontaktor Q1.

 

Delay_button forandrer fra 0 til 1 etter 2-sek.

Du kan trykke på eksport til zip,nede i hjørne for og få hele koden med import av jQuery.

 

 

Hei og takk for svar begge to.

 

Men jeg mener ikke at jeg ønsker et on delay, for det kan jeg veldig enkelt gjøre i PLSen som dere har nevnt. Men det jeg ønsker er at når jeg trykker Start, så settes start til ON umiddelbart, men så blir den resatt til OFF etter gitt tid.

 

Grunnen til at jeg ønsker dette er fordi slik det er nå, når jeg trykker Start, så ligger start med status ON hele tiden. Dette har jeg fikset i PLS programmet slik at man kan overstyre med lokalt styrepanel (knapper i skapdør). Men problemet kommer når man har startet ifra webserver, stoppet via lokalt panel, og skal starte igjen fra web. Når man da prøver å starte, så går ikke det fordi den allerde er ON. Jeg må da trykke stopp først (stopp setter start til 0), så trykke start.

Lenke til kommentar

Kan du ikke endre slik at når du trykker stopp så setter den start til 0?

 

 

start        -> -----> startAction

webstart -^     v-> webstart=0

 

stop        -> -----> stopAction

webstop -^

 

eller at du setter det med en timer? 

 

start->timer

timer->startvalue=0

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

 

Men det jeg ønsker er at når jeg trykker Start, så settes start til ON umiddelbart, men så blir den resatt til OFF etter gitt tid.

Dette kan lages på alle mulige måter.

Start sender value med gang fra kilent til server.

Etter 5-sek sendes OFF status til server som her vise med alert().

Off-Delay timer.

 

 

 

 

Supert! Det er noe slik jeg trenger. Men hadde du giddet å skrive hele koden som inkluderer aktivering av "web".1", og stopper den.

 

Når det er sagt, er det kanskje også mulig å ha en tilbakemelding fra PLSen, f.eks "Web".3, at når den gir en puls, så resettes start knappen i web?

 

Eventuelt i en slik post form

<form method="post" action="">

<input type="submit" value="Start" style="height: 85px; font-size: 35px; width: 100px">

<input type="hidden" name='"Web".1' value="1">

<input type="hidden" name='"Web".2' value="0">

</form>

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

Kan du ikke endre slik at når du trykker stopp så setter den start til 0?

 

 

start        -> -----> startAction

webstart -^     v-> webstart=0

 

stop        -> -----> stopAction

webstop -^

 

eller at du setter det med en timer? 

 

start->timer

timer->startvalue=0

 

 

Det er slik det er pr nå, men dette blir problem når det stoppes fra fra lokalt panel

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at når jeg trykker start fra web settes "web".1 til ON i web, samtidig som den settes til ON i PLS. Nå blir den liggende inne som ON.

 

Når jeg trykker på stopp fra web, settes "web".1 til OFF, samtidig som "web".2 settes til ON. Denne statusen forblir slik inntil jeg trykker start igjen.

 

Dette fungerer bra sånn, men det jeg mener med at det blir problem når man stopper fra lokalt knappepanel er:

 

- Når prosessen startes fra web, og senere blir stoppet ved hjelp av lokal knappepanel. Nå kan den ikke startes via web, da statusen til startknappen fra web allerede er ON. For å klare å starte ooo fra web, blir jeg nødt å trykke stopp, selvom det allerede er stoppet ifra det lokale panelet, så trykke start.

Lenke til kommentar
Når prosessen startes fra web, og senere blir stoppet ved hjelp av lokal knappepanel. Nå kan den ikke startes via web, da statusen til startknappen fra web allerede er ON.

Så... Endre status på startknappen på web når du tykker på det lokale panelet? Antar du kan endre status på de via PLS?

Lenke til kommentar

Ja det er kanskje det beste. Eventuelt dette med off delay.

 

Men hvis vi forholder oss til dette med tilbakemelding fra PLS:

 

Start fra web ligger inne til den aktuelle handlingen skjer i plsen. Plsen setter da status til 1 på en variabel som setter startknappen i web til 0? For meg høres dette ut som en løsning.

 

La oss f.eks si at hvis "web".3 er ON, så setter den "web".1 til OFF

 

Hvis dette går an, så trenger jeg hjelp hjelp til å få kodet dette i html. Setter stor pris på om noen kan fikse dette :)

Lenke til kommentar

Har nå tenkt meg til at det beste må være slik:

 

Når jeg trykker Start via Web, så settes "Web".1 til ON

 

<form method="post" action="">

<input type="submit" value="Start" style="height: 85px; font-size: 35px; width: 100px">
<input type="hidden" name='"Web".1' value="1">
</form>

 

PLSen mottar dette signalet, og gir tilbakemelding via "Web".2. Så når da "Web".2 er ON, så settes "Web".1 til OFF i web. Noen som kan hjelpe meg å få til dette?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Web-siden sjekke hvilken status som gjelder til enhver tid?

 

Det skulle jeg gjerne ønske den kunne, men jeg kan ikke kode noe slikt.. Så om du kan, og vil sette av litt tid til å hjelpe meg, hadde jeg vært veldig takknemmelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...