Gå til innhold

Valg av bærbar pc


Lynx

Anbefalte innlegg

Har startet i ny jobb, og skal i den sammenheng ha en bærbar pc i jobben. Da jeg kun har drevet med desktop maskiner tidligere her jeg problemer med å vite hvor jeg i det hele tatt skal begynne når jeg skal finne en passende maskin.

 

Den skal som sagt benyttes hovedsaklig i jobb (office, lotus notes, terminal klienter ol.), men jeg kunne tenkt meg en som jeg kan benytte litt på fritiden også (en film nå og da, og kanskje litt spilling...)

 

I utgangspunktet er lurer jeg på om noen veit om noen tester av bærbare, gjerne store tester med mange sammenligninger.

 

Dersom noen har lyst til å komme med direkte tips så er jo det velkomment det også...

 

Mine krav til laptopen er:

512MB ram (kan jo selvsagt kjøpe ekstra minne utenom)

Onboard LAN (er vel nesten obligatorisk)

Minst 40gb harddisk

dvd/cd-rw (har den dvd-rw så er det jo et pluss)

Batterilevetid (må ikke være ekstrem, men å kunne se en hel film+ på batteridrift hadde vært en fordel (2-3 timer minimum)

Støy er ikke så veldig farlig (lett å si nå, irritasjonsmoment etter at jeg har fått pc'en.. Så jo stillere jo bedre...)

 

Mine ønsker er i tillegg:

Relativt sprek prosessor (vil ha en som kan takle relativt nye spill, som battlefield og morrowind for å nevne noen)

Brukbart skjermkort (som takler relativt nye spill, må ikke nødvendigvis kunne kjøre Half-life 2 ;-)

Firewire

USB 2.0

Trådløst nettverk (helst noe som takler 802.11g, framfor centrinos 802.11b)

Gjerne bluetooth

Og litt brukbar skjermstørrelse (og passende oppløsning.)

 

Leste et annet innlegg her nettopp og titter litt på hp nx7000, f-s lifebook, acer travelmate.

Har allerede begynnt å sikle litt på IBM T41p og R40.. Noen erfaringer på disse?

Budsjett og hvilket merker vi har innkjøpsavtale med veit jeg ikke sikkert, så alle modeller i alle prisklasser (innen kravene) mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei, vi har flere tusen Fujitsu Siemens Lifebook E serien på jobb. Har også Lifebook E 7110 selv privat.

 

Kjennetegnet er at de er svært stabil og lite reklamasjon.

 

Personlig er jeg meget godt fornøyd, den har alt av nødvendig utstyr.

 

P4 2.2 Ghz - anbefaler kanskje Centrino prosessor

512 mb RAM

ATI skjermkort

15.1" SXGA+ skjerm, 1600x1200 skjerm.

60 GB hD

Modem

Nettverkskort

WLAN - 11g

CD-brenner / DVD rom

Lydkort

osv.

 

Anbefales på det varmeste. ;)

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Ville vertfall anbefale deg å få minst ein SXGA skjerm, 1400x1050, 15 tommer.

 

Bruker det sjølv, og mykje betre enn XGA skjerm (1024x768), ellers er det jo veldig mange som tilbyr widescreen skjermer.. kan vere verdt å ta ein kikk på, altså fysisk sjå på ein pc med det.

 

Ville nok godt for ein pentium-m prosessor, sjølv om den har lågare klokkehastighet, yter den mykje betre enn ein tilsvarande pentium 4, i tillegg er batteri levetida veldig god.

 

Skulle ynskje pc produsentane var like kjappe med å putte inn teknologi som mac...

Lenke til kommentar

Centrino er ikkje ein prosessor, men namnet på eit system det du har eit brikkesett fra intel, pentium-m prosessor og eit trådlaust nettverkskort frå intel eller godkjent fra intel... og dyrare enn med eit tilsvarande kort frå ein anna produsent.

 

Det viktigaste med tanke på straumsparing er brikkesettet og prosessoren.

Lenke til kommentar
Centrino er ikkje ein prosessor, men namnet på eit system det du har eit brikkesett fra intel, pentium-m prosessor og eit trådlaust nettverkskort frå intel eller godkjent fra intel... og dyrare enn med eit tilsvarande kort frå ein anna produsent.

 

Det viktigaste med tanke på straumsparing er brikkesettet og prosessoren.

Takk, dette var jeg ikke helt klar over.

Viste at denne (Centrino) brukte minster strøm.

 

Har en Centrino utgave hjemme nå (E 4010), den virker vesentlig tregere en min egen P4 2.2 Ghz.

Lenke til kommentar

Imponerede responstid her gitt :-)

 

Har tittet litt runt, og funnet noen foreløpige "favoritter"

IBM T41p

IBM R40

HP nx7000

Toshiba P20-103 (17" widescreen, sweet, men sikkert ikke aktuell som jobbmaskin)

Acer Ferrari 3000 (ser bra ut, men trolig ikke for økonomiavdelingen :-)

Elitegroup Green 732 (litt dårlig batteri..)

Elitegroup Green 551 (tror det begynner å nærme seg et kompromiss mellom mine ønsker og pris...)

 

Skal også titte litt nærmere på lifebook'ene

 

Det er bare å følge på med innspill!

Lenke til kommentar
Imponerede responstid her gitt :-)

 

Har tittet litt runt, og funnet noen foreløpige "favoritter"

IBM T41p

IBM R40

HP nx7000

Toshiba P20-103 (17" widescreen, sweet, men sikkert ikke aktuell som jobbmaskin)

Acer Ferrari 3000 (ser bra ut, men trolig ikke for økonomiavdelingen :-)

Elitegroup Green 732 (litt dårlig batteri..)

Elitegroup Green 551 (tror det begynner å nærme seg et kompromiss mellom mine ønsker og pris...)

 

Skal også titte litt nærmere på lifebook'ene

 

Det er bare å følge på med innspill!

for det første så ville jeg anbefale deg å velge en centrino maskin. mener at det er det beste i markedet nå og du vil dra nytte av det siden vifta ikke bråker så mye, og ikke blir så varm, lettere, lengre batteritid, strømsparende.

 

ville ikke ha valgt toshiba maskinen for et første, siden den da veier hele 5,5 kg. blir jo ikke bærbar lenger. ville også ha valgt vekk elitegroup maskinene. syns ikke at de er gode nok rett og slett.

 

Ferrari maskinen er kanskje grei, men som sagt helst en pentium-m maskin da.

 

du hopper veldig i pris da det er det eneste. for T41P koster jo en god del, altså over 40k, også har du satt opp hp nx7000 som ligger på rundt 20k, men om du får T41P like billig som T40P ligger på nå så er det en annen sak.

 

Jeg selv vil anbefale deg en IBM maskin. sitter her selv med en T40P og er strålende fornøyd. definitivt den beste jeg har hatt og vært borti. Lett maskin for det første, tynn, bra programvarer, masse bra småting på maskinen. rett og slett en konge maskin. og T41P er ikke noe unntak heller, siden begge maskinene er like. eneste forskjell er at T41P har blitt oppgradert til raskere prossessor og bedre skjermkort. og at harddisken har den låse greien(ikke helt inn i den). det eneste som mangler er firewire, men har aldri brukt firewire så det blir ikke noe minus for meg, siden da en av de maskinene jeg har hjemme også har det.

Vil sterkt anbefale deg en IBM maskin og helst T41P. som blir en like bra maskin og mest egnet for bedriftens verden.

 

hvis de maskinene blir litt for høye i pris så er Acer Travelmate maskiner veldig bra. du burde se på travelmate 803cli\mli eller 804cli. og hp nx7000 maskinen er veldig bra da. men kanskje litt for "stor" i og med at den har en widescreen skjerm. er jo greit med en liten og hendig maskin syns jeg når en skal på farten mye. selvom widescreen ser tøft ut da, men det er jo liksom bare med det. selv sitter jeg på en 14" skjerm. og den føles stor pga oppløsningen på skjermen. tror ikke at jeg kommer til å velge noe større skjerm etterhvert. men det kan jo være smak og behag.

Lenke til kommentar

Det er nok noen litt urealistiske valg i den lista (men det er jo lørdagskveld, og det må være lov å drømme litt... :-) )

 

Trur nok IBM er ganske aktuellt. Firmaet vi handler gjennom er "topseller" eller noe slikt av IBM... Ellers syntes jeg HP maskinen virket ganske grei.

Centrino maskiner er jo i utgangspunktet å foretrekke, men de fleste jeg har sett har Intel grafikkort... Intel er jo ikke kjent for spreke saker på den fronten...(??) (tenker da her på "fritidsbruken" av pc'en. Har jo en P4 3ghz med Radeon 9800pro privat til det meste av spill og filmer ol., men det er jo firmareiser da... :-)

 

Har liksom alltid (iallefall de siste årene) vært litt fan av IBM laptoper, selv om jeg aldri har hatt en selv... Men en liten ting jeg ikke har tenkt over, og som noen nevnte... Har ikke Thinkpad'ene windowstast? (har blitt litt avhengig :-) ) Veit det er mange alternativer, men bare lurte...

Lenke til kommentar
Det er nok noen litt urealistiske valg i den lista (men det er jo lørdagskveld, og det må være lov å drømme litt... :-) )

 

Trur nok IBM er ganske aktuellt. Firmaet vi handler gjennom er "topseller" eller noe slikt av IBM... Ellers syntes jeg HP maskinen virket ganske grei.

Centrino maskiner er jo i utgangspunktet å foretrekke, men de fleste jeg har sett har Intel grafikkort... Intel er jo ikke kjent for spreke saker på den fronten...(??) (tenker da her på "fritidsbruken" av pc'en. Har jo en P4 3ghz med Radeon 9800pro privat til det meste av spill og filmer ol., men det er jo firmareiser da... :-)

 

Har liksom alltid (iallefall de siste årene) vært litt fan av IBM laptoper, selv om jeg aldri har hatt en selv... Men en liten ting jeg ikke har tenkt over, og som noen nevnte... Har ikke Thinkpad'ene windowstast? (har blitt litt avhengig :-) ) Veit det er mange alternativer, men bare lurte...

nei thinkpad maskinen har ikke windowstasten, men tilgjengjeld så kan du konfigurere de fire hjørnene på pekebrettet til å gjøre det du vil da. som show desktop, windowstast, osv, syns at det er bedre jeg da i og med at du bruker pekebrettet hele tida. de billigste centrino modellene pleier å ha integrert skjermkort. de i middel klassen og de dyreste har ikke det. og ibm T40P og T41P har ikke det. T40P har ATI Radeon 9000 FireGL 64mb mens T41P har ATI FireGL Mobility T2 128mb. så det er ikke ikke integrert skjermkort. mens nx7000 har ati radoen 9200 og acer travelmate 8xx har radeon 9000.

 

syns du burde velge IBM for de er de beste som er på markedet her. er en grunn til at de har blitt anbefalt overalt og kommet best i test i mange tester. har du nok penger så kjøper du IBM, om ikke acer. IBM er alltid en drøm og når du har nok penger så kjøper du det.

 

du kommer ikke til å angre på det. er bare å søke på forumet etter T40P.

Lenke til kommentar

Begynner å nærme seg et valg her... Det blir nok IBM, da firmaet jeg jobber for har en innkjøpsavtale med dem.

Pris: Opp til ca 20000 eks. mva.

 

De jeg har sett meg ut foreløpig er R40 (nyeste utgaven) og T41. Lener litt mot R40 av dem, mye pga skjerm og oppløsning.

 

Slik jeg ser det er de like, bortsett fra:

R40 har større skjerm og oppløsning, mer minne som standard, raskere brenner som standard, lengre batterilevetid, og større batteri (flere celler)

T41 sine fordeler er: Raskere minne, bluetooth, gigabit nettverk, lavere støynivå, lettere, mindre.

Ingen av T41 sine fordeler virker store nok til å gå forbi R40 (selv om det er jevnt). Raskere minne.. Jojo, men har det så veldig mye å si? (husk hovedsaklig arbeidspc). Bluetooth... morsomt, men har ikke bluetooth telefon ennå, dessuten får du bluetoothduppeditter til usb... Gigabit nettverk... Vanskelig å få utnyttet fullt.. Firewire nettverk duger.. Lavere støynivå; tja, jo et poeng der, men.... Lettere og mindre. Størrelsesforskjellen bryr meg ikke, ekstra 800 gram er ikke mye å skrike over heller... (Er ikke så mye jeg skal bære den)...

 

Kort og godt står det egentlig mellom: " 15" SXGA, 256mb ekstra ram, 24x brenner" mot "333mhz minne, lavere støynivå (4db) og 800g mindre vekt"...

 

Hvor er drømmepcen som har "alt" og ikke koster skjorta?

 

Noen som har noen innspill, eller bedre forslag (kun IBM)

Endret av Lynx
Lenke til kommentar

T41 all the way sier nå jeg. (Hvis det er en bærbar du skal ha. Hvis bærbarheten ikke spiller så stor rolle, så gå for R40.) IBM er veldig gode maskiner med lang levetid. De er robuste og er laget for å brukes.

 

Min første IBM Thinkpad var en PII 333MHz, og jeg har hatt to IBM etter det. (Med diverse andre innimellom...) Den eldste maskina fungerer fortsatt prikkfritt og tjener nå som multimediastasjon koblet mot stereoanlegget.

 

Av andre merker har jeg testet Toshiba, Best, Dell, Compaq og HP. Det som IBM spesielt utmerker seg på er finish og praktiske løsninger. Best og dell har utrolig kjip finish som ser og føles billig ut. (Best er vel over og ut uansett?) Dell lager gode maskiner, men synes en maskin til 25 lapper bør føles litt mer robust ut enn disse plastikkdingsene de nå leverer... :)

 

Dermed står vi igjen med IBM som min favoritt, men HP og Toshiba som gode produsenter også.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Er også på jakt etter en ny bærbar, men det virker som om det ikke er noen som kan konkurrere med Apple på de spsifikasjonene som er viktige for meg.

 

Zepto 3300 hadde vært perfekt til prisen om den bare hadde veid 1 kilo mindre, vært centrino-basert og dermed hatt lengre batterilevetid og hatt kombi WLAN samt Blåtann....

 

Er det noen av dere som har erfaring med denne maskinen forresten?

 

 

mvh

 

noruego

Lenke til kommentar

Atter et spørsmål, og fremdeles om IBM maskinene. Denne gangen fra et "fritidsperspektiv". Hvis du tenker spill. Er R40 med sin ATI mobility Radeon 7500 kraftig nok til å drive spill på SXGA+ oppløsning (eller så nærme man kommer i spilloppløsning) eller holder det med XGA oppløsningen som T41 har for å ikke overbelaste grafikkortet (for mye)?

Lenke til kommentar

For meg står også valget mellom R40 med Centrino eller T40/41.

Tror jeg ville gått for R40 pga. pris/ytelse. At den er litt tyngre gjør ikke så mye. Går utifra at batterilevetiden er omtrent lik som T40/41. En annen fordel med R40 er at den kan leveres med 15" skjerm.

 

Men har noen tips om hvor man handler IBM Thinkpad best og billigst?

Endret av xpert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...