Gå til innhold

Lærling samtidig generell studiekompetanse!


Anbefalte innlegg

Lærling samtidig generell studiekompetanse!

Hei! Det har seg sånn at jeg jobbet for en bedrift lærling i 10 måneder og fikk sparken, fordi jeg ikke trivdes. Jeg har fått et nytt jobbtilbud og skal på intervju  imorgen. Men jeg har så lyst til å studere videre. Jeg vil da ha studiekompetanse, men samtidig vil jeg ha fagbrev å falle tilbake på.Jeg har to år igjen av lærlingtiden min, jeg har tenkt å søke meg inn til 23-timerskurset (kveld) som tilbys av en videregående skole her i Oslo, sånn at jeg tar studiekompetansen samtidig med fagbrevet. Det er fire fag jeg mangler Norsk 10 timer/uke Historie 5 timer/uke Matematikk 5 timer/uke Naturfag 3 timer/uke. Og i følge kurset så skal dette gå i et helt år og studiekompetansen vil først gjelde etter at jeg har bestått fagprøven. Jeg er mellom flink i faget og er sikker på at jeg vil bestå fagprøven. Noen som har gått det samme! Evt noe tips?

Er det vanskelig å kombinere lærlingtiden med kvelds-kurset?

Eksamen både i i faget jeg jobber i og under studie? 

Får man lekser og hvordan foregår det i klassen? Synes du at jeg skal søke?

Vil jeg da miste ungdomsretteten min hvis jeg tar det kurset og får ikke bestått fagprøven?

OBS er forresten 20 år gammel blir 21 til juli default_Happy.gif   

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei :)

Jeg har litt det samme dilemmaet som deg. Jeg er 8 måneder i læretiden, ca 2 år igjen. Jeg ønsker å få generell studiekompetanse og studere. Jeg har tenkt å ta eksamen som privatist i høst i norsk, naturfag, historie, matematikk, gymnastikk og 140 timers programfag fra studiespesialisering. Hvis jeg består alle disse fagene, tror jeg at man får generell studiekompetanse. Da kan jeg gå på høgskole /universitet rett etter fagbrev. Gjerne korrekter meg hvis jeg tar feil, lurer egentlig veldig på dette :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...