Gå til innhold

Mulighet på båt-førstegangstjeneste Sjøforsvaret


dbl1424

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal ha førstegangstjeneste i Sjøforsvaret fra sommeren av og lurer da litt på hvordan det er med ulike muligheter.

Jeg kunne da tenkt meg sanitet, men aller helst vil jeg (som mange andre) på båt.

Har sett på tjenesteoversikt på Forsvarets nettsider, men de vurderer hvor vanskelig det er å komme inn på hver tjeneste, ikke mulighet for å havne på båt.

For eksempel har nevnte sanitet muligheter både på land og båt men det sier lite om hvor mange som havner hvor.

 

Er det mulig å havne på båt i utlandet i det hele tatt?

Er det noen tjenester hvor det er lettere å havne på båt og i så fall hvilke?

 

Er i nokså grei form, takler nok kondisdelen best. Skal uansett rene meg litt opp før inntak.

Jeg kan selvfølgelig svømme men kommer for øyeblikket litt til kort på 25m under vann.

Har ikke fagbrev eller noen andre fordeler i så måte.

 

Usikker på om det har blitt spurt før men fant ikke noe selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!
Jeg var på nivå 3-kurs (sanitet) på Sessvollmoen i 2013. Riktignok luft, men omtrent halve klassen var jo menige fra sjø. Regner med det varierer mye hvor mange de trenger på båt vs. på land, men i min klasse tror jeg omtrent halvparten av sjø-soldatene fikk tjeneste på ulike fartøy. Noen få ble plassert på sykestuer rundt om kring i kongeriket, og noen ble plassert i "tropp 1" på Sessvollmoen. Mye artig "grønn" sanitetstjeneste (og noen fikk tatt den sivile utrykningslappen), men dessverre ingen båter i sikte fra Akershus' grønne skoger.

Det virket som om dette var avhengig av tjenesteuttalelsen deres fra rekruttskolen samt resultater fra første delen av sanitetskurset. Med andre ord - hvis man gir bånn gas og gjør det knakende bra kommer man sannsynligvis dit man vil ;)

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...