Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

to makroøkonomiske utfordringer


Anbefalte innlegg

to sprs jeg ikke kan finne rett svar på: 

I en kortsiktig IS-MP modell for en lukket økonomi er privat etterspørsel etter varer og tjenester (C + I) gitt ved følgende funksjon av reelt BNP (Y) og realrenten ®:

C + I = z1Y –z2r + z0.

Her er z0, z1 og z2 positive konstanter. Realrenten er en eksogen størrelse. Den er lik nominell rente som igjen bestemmes av pengepolitikken gjennom sentralbankens setting av styringsrenten. Samlet etterspørsel etter varer og tjenester er Z = C + I + G, der G = offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (en eksogen størrelse). I likevekt er reelt BNP lik samlet etterspørsel.

Betrakt følgende talleksempel: z0 = 110, z1 = 0,5, z2 = 2, r = 5 og G = 100. Hvis en endring i pengepolitikken fører til at realrenten faller fra 5 til 4 prosent, vil reelt BNP øke med

Alternativene er 2 - 3 - 4 - 5

 

og så: 

 

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Alternativene her er: 1600 - 1200 - 900 - 850

Takk for all hjelp og forklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hva du har forsøkt selv og hva du sliter med, men kortversjonen av hva du skal gjøre er jo grei:

 

I den første oppgaven kan du sette inn tallene du får oppgitt for de to ulike situasjonene og se hva forskjellen i BNP blir når renta faller.

 

I den andre oppgaven kan du også starte med å sette inn tallene, og bruke at samlet etterspørsel (Z) er lik reelt BNP (Y) for å løse likningen.

Lenke til kommentar

Hei Husam og takk for svar. Jeg skrev riktig nok ikke hva jeg hadde prøvde, ganske enkelt fordi jeg ikke forsto fremgangsmåten. Jeg har prøvd å løse likningen men svarene jeg fikk var aldri ett av alternativene. Teksten jeg skrev er ren copy-and-paste fra oppgaveteksten. 

Oppgavene er fra et arbeidskrav, og den er bestått - men jeg vil prøve å forstå oppgavene, ikke bare få riktig. 

Lenke til kommentar

Greit. Da kan vi starte med oppgave en. Du får oppgitt to likninger.

 

Samlet etterspørsel:

 

(1) Z = C + I + G

 

Privat etterspørsel:

 

(2) C + I = z1Y –z2r + z0

 

I tillegg får du vite​ at i likevekt er samlet etterspørsel (Z) lik reelt BNP (Y), så du har i praksis en tredje likning:

 

(3) Z = Y

 

I og med at oppgaven går ut på å finne endringen i reelt BNP, må du derfor starte med å løse dette likningssettet for Y. Det regner jeg med du klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...