Gå til innhold

Moshi moshi!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Selvsagt har Japan problem med en aldrende befolkning og lav innvandringsvekst, men ser ikke helt sammenhengen mellom det og den avsluttende kommentaren din i det forrige innlegg;)

 

Men angående det demografiske problemet så er det ikke sånn at de sitter helt i ro med hendene i fanget og "venter på dommedag". Det er satt i gang prosjekter f.eks på Filippinene hvor filippinske sykepleier-studenter kan ta hele utdanningen på japansk, hvor de lærer språket og alt som måtte være spesielt (faguttrykk, utstyr etc) på et japansk sykehus kontra et filippinsk. Et økt fokus på "engelskspråklig" innvandring har det også vært, i tillegg til forsøk på forandring på engelskundervisningen ( som per idag kun har fokus på grammatikk og prøver etc, og overhodet ikke kommunikasjon), selv om akkurat det ikke har gitt så voldsomme endringer sålangt. Elektronikkselskaper jobber også for å gjøre mange av servisetjenestene på gamlehjem og sykehjem automatiske, og mye er allerede på plass.

 

Selvsagt har de fortsatt en lang vei å gå, men som med alt annet er det to sider av en sak, og svartmaling har vel sjelden vært rett vei å gå?

 

Angående ting "du har lest på nettet", så kommer du vel med noen gode eksempler på akkurat det litt senere i innlegget ditt:

 

Joda, det står på Wikipedia at japanske tv-serier ikke er tillatt på sør-koreansk TV, men graver du litt dypere i det ser du at det er et resultat av en gammel lov etter den japanske okkupasjonen av Sør-Korea som ikke er 100% opphevet ennå.

 

Japansk popkultur, både manga, anime, drama,spill, filmer og musikk lever godt i beste velgående også i Sør-Korea ( og til dels også i Kina, men der sensurerer de alt fra PlayStation til Facebook), så et så veldig stort problem er det ikke. Hvis ikke hadde det vel vært rart at såpass mange sør-koreanere ( nr.2 blant utlendinger, bak Kina, som jo er naturlig) studerer i Japan.

 

"Jeg vet du liker Japan, men disse holdningene kan ikke forsvares":

 

Hvilke holdninger? Vanskelig å tolke hva du mener . Er det at japanere ikke liker Sør-Korea? Yahoo "Korean Boom + Japan", så får du svar på det.

 

Har det sammenheng med at du har lest at japanske skolebøker "bagatelliserer" ting som Nanking-massakren og andre styggedommer de gjorde i Kina/Sør-Korea?

Isåfall anbefaler jeg deg å sjekke litt opp i kildene akkurat omkring det, for den eller de skolebøkene det er snakk om ble kun gitt ut på et fåtalls skoler ( en fjær ble om til fem høns).

 

Eller er det feiden Japan har med Kina og Sør-Korea om øyer mellom landene? Feiden om Tokto/Takeshima med Sør-Korea er det vel ingen som egentlig vet hvem som har rett lenger.

Senkaku-feiden de har med Kina er det vel bred enighet om at det er Kina som har gått for langt, slik Kina også har gjort i liknende feider med Vietnam, Fillippinene etc.

 

Er det at Japan har valgt å innlemme noen av krigsforbryterne sine i Yasukuni-templelet? Og at statsministere og andre viktige personer har besøkt det i ettertid? Isåfall, så er det flere sider ved den saken også som det kanskje hadde vært en ide å satt seg inn i.

 

Ellers kan du jo bare ta deg en tur til Busan eller Seoul, og se selv om du føler et veldig anti-japansk miljø der. Japanske biler finnes overalt, japansk øl og drikke serveres på SVÆRT mange restauranter, og japanske klesmerker,kosmetikk og andre ting florerer på kjøpesentre osv.

 

Og til slutt:

 

Ja, jeg bor i Japan, og har i tillegg også bodd i fem andre land. Japan er ikke noe forskjellige fra andre land ved at det er både gode og dårlige sider ved deres kultur og land også. Jeg bor her selvsagt delvis pga jeg liker Japan, men det er langt fra hele sannheten.

 

Og jeg er i Sør-Korea oftere enn mange andre folk er på shopping, og skal dit igjen allerede neste måned.

 

Du sier: "Holdninger som ikke kommer frem så lenge du er turist":

 

Jeg vet ikke hva bakgrunn du har, om du har bodd eller i det hele tatt vært øst for Sinsen, men dette kan jeg vel mest sannsynligvis slå tilbake med å si at " de ekte holdningene kommer ikke frem bare ved å lese ting på nettet".

 

Lav innvandringsvekst?

 

Vi snakker om et land som okkuperte blant annet Sør-Korea og Taiwan. Så flyttet naturligvis folk fra disse landene til Japan. De gikk der inn i det japanske samfunnet. I 1952 derimot ble disse ansett som utlendinger igjen, da Taiwan og Korea ikke lengre var japansk. Da har du folk som er født og oppvokst i Japan, som snakker japansk og har Japan som hjem som likevel blir regnet som utlendinger.

 

De sitter ikke og gjør ingenting og prøver å få flere utlendinger til å komme til landet for å jobbe der?

http://www.nytimes.com/2011/01/03/world/asia/03japan.html?pagewanted=all&_r=0

La os se på dette, 3/600 fillipinske sykepleiere har bestått eksamen i Japan siden 2007. En person fra et japansk selskap sier testen er laget for å få dem til å stryke, og det er åpenbart med den strykraten. Hvor mange sykepleiere som kommer til Norge må ta utdannelse på ny og lære seg norsk, for så å bestå en ekstremt vanskelig eksamen?

 

"Only 37 percent said more foreign workers should be accepted, and only 10 percent of those said manual workers should be brought in. The bottom line is that the no-immigration principle continues to be broadly supported by the Japanese public"

http://www.japantimes.co.jp/community/2014/06/18/voices/japans-immigration-principle-looking-solid-ever/#.VxFm9jCLRaQ

 

 De som kom til Japan fra Korea, Taiwan i 1900 regnes jo fortsatt den dag i dag som utenlandsk befolkning i Japan. Som ligger på under 2% av totalbefolkningen. Miss Japan i år har jo tatt opp sine store problemer, med venner som ta selvmord. Hvorfor? De har en amerikansk og en japansk forelder, og da blir de ekskludert fra samfunnet.

 

Shinzo Abe sa jo i 2007 at Japan er et homogent samfunn, kulturelt.

 

"In 2008, only 11,000 of the 130,000 foreign students at Japan’s universities and technical colleges found jobs here"

 

In 1990, Japan started to issue visas to foreign citizens exclusively of Japanese descent, like the descendants of Japanese who emigrated to Brazil in search of opportunities in the last century. In the 1990s, the number of Japanese Brazilians who came to Japan in search of work, like Mr. Saito, surged. But the government did little to integrate its migrant populations. Children of foreigners are exempt from compulsory education, for example, while local schools that accept non-Japanese-speaking children receive almost no help in caring for their needs. Many immigrant children drop out, supporters say, and many foreign workers in Toyota City say they want to return to Brazil.

 

Det er så utrolig mye å skrive her. Jeg kan kopiere inn sitater og kilder hele dagen. Japan tar restriktiv innvandring til et nytt nivå. De realiserer faktisk kaste folk ut av landet som har bodd her, som de aller mest innvandringskritiske partiene i Europa vil. Det å få japansk statsborgerskap er det bare å glemme. Som du kan se, selv folk som er japanske tilbakefyttere blir ikke akseptert som statsborgere, og ikke aksepter inn i samfunnet. Selv med kriser og mangel på arbeidskraft, som i 1980 og nå, så gjøres det svært lite for å faktisk tillate gjestearbeidere. Grunnen til at filipinere som eksempel her kommer er jo pga 10 ganger høyere lønn enn hjemme, for det å få jobbet i Japan er ekstremt vanskelig. Som kilden min og viser, 10% av 37% ønsker håndverkere. De må jo ta inn ekstra mange til OL i 2020 f.eks. Det er altså noe 3.7% av befolkningen støtter. Hva er Shinzo Abe sitt motto? På norsk blir det vel noe lignende:

"Det er den eneste måten" "fordi vi må", noe slikt?

 

 

Japan er eller IKKE som landene i regionen rundt. De har hatt lang tradisjon for imperialisme, og drevet med det i hundrevis av hundrevis av år. Den dag i dag så nektes skip fra Japan å forlate havner i Kina av og til. Så havner dem i rettssak for å betale tilbake for alt slavearbeidet de drev med. Sexslaver, slaver, tortur, massakre. Imperialistiske Japan var ikke noe  bedre enn Nazi-Tyskland. Mange hørt om Josef Mengele, få har hørt om https://en.wikipedia.org/wiki/Shir%C5%8D_Ishii , som drev med mye av det samme. Han solgte forskningen til USA i bytte for frihet. Generelt, Japan og japanere hadde aldri noe masserettsaker der folk ble dømt. De ble aldri pålagt erstatning til andre land. Den dag i dag har ikke Sør-Korea og Kina fått noen skikkelig beklagelse fra japanske myndigheter. Og hva er Shinzo Abe, og et flertall av andre lovgivende politikere i Japan en del av?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nippon_Kaigi

"Revival of the fundamentals of The Empire of Japan"

Det vil endre den delen av grunnloven som USA endret f.eks. Enda et sitat:

Nippon Kaigi Kyokai believes that "Japan should be applauded for liberating much of East Asia from Western colonial powers", that "the 1946-1948 Tokyo War Crimes tribunals were illegitimate", and that "the killings by Imperial Japanese troops during the 1937 Nanjing massacre were exaggerated or fabricated".[2][15] The group vigorously defends Japan's claim in its territorial dispute over the Senkaku Islands with China, and denies that Japan forced the "comfort women" into sexual slavery during World War II.[2] Nippon Kaigi fights against feminismLGBT rights, and the 1999 Gender Equality Law.[12]

 

Eksempelvis som du sier så æres folk som er dømt for grove brudd på menneskerettighetene. Spar meg for "to sider av saken". Det er fornektelse å si at de ikke ærer folk som har brutt menneskerettighetene. Det at statsminister avstår fra skikkelig seremoni er også noe folk ikke er glade for. Folk ser ikke noe galt i å gjøre det, da de mener folkene som ligger begravd der ikke har gjort noe galt. Likevel så reagerer naboene EKSTREMT sterkt om de går i nærheten av det tempelet. Folk reiser fra Sør-Korea og Kina til Japan for å vandalisere stedet.

 

En gammel lov som ikke er 100% opphevet enda gjør at de ikke kan ha japansk på TV i Korea? Du tror ikke det er en grunn til at den ikke er opphevet? Etter alle disse årene? Det er en GOD grunn til at de ikke har japansk på TV i Korea. Det er japansk kultur i Korea, det er helt klart. Samme med Kina. Likevel, hvor mange japanske sanger kommer på musikklistene? Hvor mange filmer? TV-serier? Det skjer ikke. Anime er jo noe som er populært selvfølgelig. Og jeg mente selvfølgelig ikke at folk i Korea og Kina banker opp japanere så fort de ser dem. Og veldig stor forskjell på unge og gamle. De har jo mulighet til å se at alle japanere ikke har de samme holdningene. De har jo og mye til felles. Så det er ikke en hat-kultur jeg snakker om. Likevel, det er mange i landet som ikke akkurat har glemt forbrytelsene som nylig ble begått, og enda verre er mangelen på skikkelig kompensasjon og unnskyldning. Disse tingene er fortsatt et tema i dag. Ingen som snakker om kompensasjon og unnskyldninger med Tyskland. Tyskland har tatt mer avstand enn noen andre egentlig.

 

Koreanere drar og i store antall til USA, samme med kinesere. Nylig ble den amerikanske ambassadøren til Korea nesten stukket til døde. Akkurat om i Japan er det mange som ikke liker amerikanere. Mye pga oppførsel fra soldater, og til del pga inntrykk fra engelsklærere. Jeg så en amerikaner som dro til Korea. Han spilte League, og hvis han begynte å skrive på engelsk ble plutselig stemningen dårlig. Kommentarer som USA #1 ble nesten alltid fulgt av skjellsord. Besøk av tempel i Japan kan lett føre til demonstrasjoner i Kina.

 

Når koreanske grupper, som eksporterer enorme mengde kultur skal komme med ny sanger i Japan, hva gjør de da? De slipper en sang på japansk. De som gjør det har alltid egne realeaser for Japan. Ellers er det håpløst. Selv om de ikke kan japansk så er det et krav for at du skal få nevneverdige album salg og avspillinger. Samtidig som du har partier i Japan som vil forby dem å opptre i Japan.

 

 

Det sier og en del at du allerede vet alt jeg snakker om. Du er åpenbart ekstremt kjent med temaene. Hvis det faktisk ikke var noe, da ville det jo ikke vært så åpenbart og du ville ikke visst hva jeg siktet til. Her setter du bare opp alle alternativene på forhånd, fordi du vet. Du vet hva de blir kritisert for og du har hørt det før.

 

Det sier likevel litt at de ikke vil bruke ordet "immigrasjon" engang. Det går utover antall stemmer.

https://next.ft.com/content/32788ff0-ea00-11e3-99ed-00144feabdc0

 

Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere det åpenbare. Imperialistiske Japan er ikke borte. Kulturen og holdningene forsvant ikke dagen etter freden med USA. Det er bedre, men det står fortsatt sterkt. Motstanden mot arbeidsinnvandring er ekstremt stor. Japanere forventer det samme av utenlandske arbeidere som de gjør av andre japanere, og det blir ikke oppfylt. De er fornøyd med samfunnet sitt, og vil beholde det. De liker ikke at arbeidsinnvandring og gir mer tyveri f.eks. De stiller krav som nesten ingen klarer å oppfylle, og når dem ikke gjør det så vil de heller ikke ha dem inn i landet. Eksempelvis har jo tyskere et godt bilde i landet, nettopp fordi de gjennom samarbeid før og etter andre verdenskrig respekterte tyskere for militære, økonomi osv. I en fabrikk i USA ble alle amerikanere kastet ut. De var mye  mer fornøyd med arbeidsmoral til mexikanerene. Du trenger ikke å ha bodd i Japan. Beslutninger historier ol. taler for seg selv. Det å benekte dette, er å benekte historie. Det er sikkert mange detaljer som kan diskuteres, men jeg kom faktisk bare med en enkel bemerkning, og den stemmer. Holdningen de har er annerledes om du er turist, eller om du har tenkt å jobbe der og bo der. Holdningen til noen fra et germansk land vil og generelt sett være annerledes enn andre land. Personlig oppfatning kan og variere. Som jeg sa tidligere, jeg har aldri ment de er rasister, for det er de ikke. Aksept av andre kulturer derimot er svært lav.

Interessant innlegg. Ser du har satt deg mer inn i øst-asiatisk politikk og historie enn folk flest, så det er bra;)

 

Uansett, det er flere nyanser og sider av en sak enn det som blir framstilt i media og på diverse nettsider, slik er det med samtlige land.

 

"Holdningen de har er annerledes om du er turist, eller om du har tenkt å jobbe der og bo der. Holdningen til noen fra et germansk land vil og generelt sett være annerledes enn andre land. Personlig oppfatning kan og variere. Som jeg sa tidligere, jeg har aldri ment de er rasister, for det er de ikke. Aksept av andre kulturer derimot er svært lav".

 

Det er viktig å understreke forskjellen på holdningen til "folk flest" og til styresmaktene i denne sammenheng. Japan har ikke gjort det lett for utlendinger å jobbe i Japan. Man snakker om green card i USA og hvor vanskelig det er å få tak i det, men det er jommen meg minst like vanskelig i Japan, om ikke enda verre.

 

Men er du utlending som jobber i et japansk firma så vil du i de fleste tilfeller ikke møte så mye negative holdninger, selv om det selvsagt vil forekomme iblant. Kanskje spesielt for folk fra fattigere land i Asia, men akkurat på det punktet er vi vel mye verre i Europa og USA.

 

Resten av punktene tenker jeg vi kan la ligge til en annen gang;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...