Gå til innhold

Svarthodesanger ... .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer superskarpt er det vanskelig å få, nærmest en nytelse å betrakte i fullstørrelse. Lærerikt å lese din orientering om fuglen.

 

Mvh Ragnar

 

Hei, Ragnar.

Mange takk for hyggelig, positiv tilbakemelding !

Jeg hadde håp om å få fotografert en del fugler i ferien, men det ble dessverre bare noen få brukbare bilder !

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Regner med at du på din vandring hele tiden er på utkikk etter småfugler, og dette ble jo en bra fangst. Skarpheten er utmerket. Dog er bildet noe preget av den skarpe solen.

 

Hei, Eriknor.

Mange takk for hyggelig, konstruktiv tilbakemelding !

Svarthodesangeren syntes å foretrekke de lyse granittsteinene som markerte grensen mellom plantefelt og gangvei, og sånn sett er bakgrunnen ikke ideell.

Men når småfuglene tok tilflukt i de grønne, bladrike trærne i kaktusparken, var det ikke mulig å få øye på dem, - men de hørtes godt !

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Flott bilde av hunnen til svarthodesangeren, gode farger og fin skarphet. Jeg fikk hannen til denne arten på brikka, da vi var på ferie der i januar. Men må nok innse at bildet ditt er noen hakk over det jeg fikk. ;)

 

Hei, MotoG.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding !

Jeg tilbrakte en hel ettermiddag i kaktusparken før jeg oppdaget svarthodesangeren noen få meter bortenfor der jeg sto, og med tre, fire små og forsiktige skritt var jeg nær nok til å få fotografert den med det nye Tamron 28-300mm-ojektivet.

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Kan vel ha sett en slik uten å vite hva det er.

Fint plassert i flata med forbehold om at stjertens forlengede linje bommer på øvre venstre kryss.

Lys, skarphet, farger og detaljer er det lite å si på.

 

Roar

 

Hei, Roar.

Mange takk for hyggelig, konstruktiv tilbakemelding !

Stjertens forlengede linje går nok ut i øvre høyre kryss, men jeg trodde denne regelen gjaldt for bildeelementer, - ikke tenkte linjer ... .

Da har jeg lært noe nytt, - en bra dag !

Ha en riktig God Påske, Roar !

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

Artig å lese om ditt møte med svarthodesangeren :-) Jeg har nettopp sett en liten, uvanlig fugl i plommetreet utenfor, som spiste nektar - antagelig - med et spisst lite nebb. Litt større enn en kjøttmeis, med grå rygg, litt mørkere grå hette og hvit strupe som var veldig skarpt avgrenset mot det grå, gråhvit buk, og som sagt et spisst, smalt og mørkt nebb. Den var også enda mørkere grå rundt nebbroten. Utifra bilder og beskrivelser på nettet skulle dette være en svarthodesanger-hunn. Det var ikke mulig å se noen rød ring rundt øyet, men hva annet kan det være?

Jeg fikk dessverre ikke tatt noe bilde. Men hvis det er en svarthodesanger er det veldig gøy, for de finnes jo normalt ikke her i landet og ble sist observert i 2015, ifølge Norsk Ornitologsk Forening.

Karen Verne, Oslo

Lenke til kommentar

Hei,

Artig å lese om ditt møte med svarthodesangeren :-) Jeg har nettopp sett en liten, uvanlig fugl i plommetreet utenfor, som spiste nektar - antagelig - med et spisst lite nebb. Litt større enn en kjøttmeis, med grå rygg, litt mørkere grå hette og hvit strupe som var veldig skarpt avgrenset mot det grå, gråhvit buk, og som sagt et spisst, smalt og mørkt nebb. Den var også enda mørkere grå rundt nebbroten. Utifra bilder og beskrivelser på nettet skulle dette være en svarthodesanger-hunn. Det var ikke mulig å se noen rød ring rundt øyet, men hva annet kan det være?

Jeg fikk dessverre ikke tatt noe bilde. Men hvis det er en svarthodesanger er det veldig gøy, for de finnes jo normalt ikke her i landet og ble sist observert i 2015, ifølge Norsk Ornitologsk Forening.

Karen Verne, Oslo

 

Hei, H427X5VX.

 

Ut fra din beskrivelse av fuglen, vil jeg kanskje tro at det er en art innen sangerfamilien som er observert, og det er da nærliggende å foreslå furusanger.

Uten at det foreligger et bilde, kan det imidlertid være vanskelig å trekke en sikker konklusjon, da for eksempel lysforhold, fuglens alder og individuelle variasjoner vil kunne være usikkerhetsfaktorer.

Det er noe av dette som gjør observasjon og fotografering av fugler så interessant !

 

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...