Gå til innhold

Hvordan begynne å mixe sanger?


Sofie00

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har veldig lyst til å begynne å lage/mixe egne sanger. Jeg er veldig glad i musikk og spiller ellers gitar. Men har aldri vært borti dette før, og har bare en gitar og en macbook pro. Hva er det som trengs for å starte med dette, og hvilket program bør jeg bruke? Om noen har andre tips blir jeg også veldig glad !! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel et lite hjemmestudio, det vil si lydkort, software (Cubase elements 8) og monitorer

 

Prøveversjon av Cubase kan lastes ned her:https://www.steinberg.net/en/products/cubase/line_up/cubase_elements_8.html

 

Bra lydkort her:

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/native-instruments-komplete-audio-6

 

Monitorer her:

http://www.4sound.no/studio/monitorer/aktiv/yamaha-hs8-black

 

Som du ser koster denne hobbyen litt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke mer en noen satelitthøyttalerei starten. Om ett eller to år når du mestrer programmet ville jeg vurdert innkjøp av utstyr. Ikke begynn i feil ende så angrer du deg fordi det ikke var så lett som du trodde i utangspunktet.

Btw.. så er dette ganske inn nå så mange som driver med det. Du må ta det opp enda noen hakk for å faktisk tjene noe på det.

 

Tenkte hvis du er en av de som vil lage russer sanger. Utrol mange som tror det er gjort i en fei å lære seg det. Konkuansen er hardere på det markdet en noen gang før.

Kun de som er kjente tjener gode penger på det i dag.

Endret av SpongeFrog
Lenke til kommentar

Hun har vel sikkert ikke ambisjoner om å bli proff studioteknikker og tjene penger, det er vel mere snakk om en hobby for å ha det gøy.

 

At det går tid å lære er jo klart, slik er det jo med alt man vil bli god i. Men til hobbybruk så kreves det ikke allverden for å få til en brukendes innspilling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

man gjør det utrolig mye vanskligere for seg selv hvis man ikke har utstyr som er laget for det, spesielt monitorer, plassering og hvordan rommet her.

kan du ikke høre det, kan du heller ikke gjøre noe med det. regn også med flere tusen timer før du kanskje får til noe.

Lenke til kommentar

man gjør det utrolig mye vanskligere for seg selv hvis man ikke har utstyr som er laget for det, spesielt monitorer, plassering og hvordan rommet her.

kan du ikke høre det, kan du heller ikke gjøre noe med det. regn også med flere tusen timer før du kanskje får til noe.

Enig med at man trenger godt utstyr, men flere tusen timer før man kanskje får til noe er vel å ta litt godt i. Snakker du om mixing eller mastring?

 

Er de snakk om å bli proff studioteknikker eller kun spille inn noen sanger med vokal og en gitar på gutte/jenterommet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg snakker om å mixe/mastre låter til et komersielt ferdig nivå.

men hvis ikke det er poenget men bare ta opp en gitar og vokal for hjemmebruk er saken noe helt annet

Lenke til kommentar

jeg snakker om å mixe/mastre låter til et komersielt ferdig nivå.

men hvis ikke det er poenget men bare ta opp en gitar og vokal for hjemmebruk er saken noe helt annet

Man hopper vel ikke fra null erfaring til komersielt nivå. Snakker man komersielt så er jo studioteknikker egen utdanning.

 

Jeg tolker jo første innlegg til TS som at hun har lyst til spille inn sine egne sanger og gitarspill på et hobbynivå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja var det jeg lurte på om var målet, å gjøre det på en sikkelig måte å gjøre noe ut av det.

men som sagt hvis det bare er å spille inn noen traller for seg selv så gjør det saken veldig mye lettere.

 

først og fremst må man ha ett interface med pre-amper og en mikrofon, ett program man liker, prøv ltt forskjellig.

jeg kan bare anbefalle Cubase da det er det jeg kan.

men slike programmer er som oftest uhyre komplisert for ukjente

Lenke til kommentar

ja var det jeg lurte på om var målet, å gjøre det på en sikkelig måte å gjøre noe ut av det.

men som sagt hvis det bare er å spille inn noen traller for seg selv så gjør det saken veldig mye lettere.

 

først og fremst må man ha ett interface med pre-amper og en mikrofon, ett program man liker, prøv ltt forskjellig.

jeg kan bare anbefalle Cubase da det er det jeg kan.

men slike programmer er som oftest uhyre komplisert for ukjente

Ja Cubase er bra, man finner mye god hjelp på nett, kanskje spesielt youtube, så man kommer greit igang. Når jeg klarer det kan alle klare det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...