Gå til innhold

Krabbetåken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjørte jeg først bildet opp i fullstørrelse på fullskjerm og sjekket deretter link til original bildet, også det på fullskjerm. PÅ sistnevnte kan man kanskje fornemme noe støy i den fargesterke tåken hvilket jeg ser mer som en smule uskarphet hvilket kan stamme fra 3t og 10 min. eksponeringstid da jo saker og ting beveger seg litt i løpet av den tiden. Dessuten medfører jo også cropping tapt kvalitet.

Interessant og spennende bilde.

Kom gjerne med mer.

 

Roar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker. :)

 

Jeg har benyttet flere nivåer med støyreduksjon på bakgrunnen som var under "støy-gulvet". Noe synlig støy i bakgrunnen er det jo likevel, men mesteparten ligger i tåken da jeg valgte å heller la dette være der en å risikere å vaske ut detaljer. Altså 0% støyreduksjon på selve tåken. :)

Lenke til kommentar

Opal ja, hehe, de kan vel kanskje ligne litt. :)

 

Trond,

Nå skal jeg være veldig forsiktig med å si "går ikke" og "kan ikke", for ting jeg så for meg som umulig for bare 4-6 år siden klarer jeg med letthet nå. Dog vil jeg si at med dette motivet vil du nok møte på utfordringer. Lysstyrken på 8.4 mag vil alene sørge for det.

 

Når det er sagt, du vil nok fint klare å ta bilde av den med stacking ved 150mm. Problemet er heller at motivet er heller lite, og detaljer vil ikke komme enkelt frem. Den vil se ut som en liten "ulldott" uten detaljer.

 

Til sammenligning så har jeg tidligere forsøkt å ta bilde av den, og dette var resultatet av en enkelt 300 sekunders eksponering @ ISO800 før og etter etterbehandling.

 

Messier 27 derimot, om du klarer å ta bilde av den før den går ned bør du forsøke å ta bilde av den. Motivet er stort og lyst, burde fungere fint med 150mm og korte høy-ISO eksponeringer. :)

post-13836-0-17608300-1455613046_thumb.jpg

post-13836-0-97763100-1455613084_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...