Gå til innhold

Andromeda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Trond Arvid.

Å kalle dette for "nytt forsøk" er altfor beskjedent, - du har laget et godt astrofoto, og jeg tror de færreste på forumet her, - meg selv inkludert, kunne prestert noe lignende !

Avstanden til denne nærmeste galaksen, M31, er omtrent 2.500.000 lysår, og dens masse er beregnet til å være omtrent det samme som vår egen galakse, - Melkeveien.

M32, - én av Andromedagalaksens to små satelittgalakser, er godt synlig, mens den andre, - M110, blir borte i lysintensiteten i M31's sentrum.

 

M v h

Albert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig flott bilde, og så langt unna at det knaker når man forsøker å forestille seg det.

Fint at du bryter vår rekke av trivielle motiv med dette!

 

hadde en kveld sammen med Jan Erik for ett års tid siden, og lærte litt om hvordan dette gjøres med vanelig kamera, en meget lærerik natt.

Lenke til kommentar

Meget bra bilde av andromeda galaksen! :)

 

Galaksen er både stor og lyssterk, men samtidig har den en del lyssvake områder i ytterkant som kan være vanskelig å få frem.

På bilde ditt har du klart å få med en god del av de lyssvake partiene ytterst uten av resten er fullstendig utbrent. Man kan klart og tydelig se flere av banene ytterst i galaksen, og det er det ikke mange som får til uten stativ med tracking og lengre eksponeringer! :)

 

Både M32 og M110 er klart synlige også. De har dog motsatt plassering av det Albert nevnte.

post-13836-0-62186900-1454356843_thumb.jpg

 

Hvor mange, og lange eksponeringer har du brukt?

 

Det er forresten bare å si ifra om du skulle ønske flere kvelder. Syns bare det er hyggelig jeg! :)

 

Edit: Blandet vist M101 og M110.

Endret av Jannis-15
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget bra bilde av andromeda galaksen! :)

 

Galaksen er både stor og lyssterk, men samtidig har den en del lyssvake områder i ytterkant som kan være vanskelig å få frem.

På bilde ditt har du klart å få med en god del av de lyssvake partiene ytterst uten av resten er fullstendig utbrent. Man kan klart og tydelig se flere av banene ytterst i galaksen, og det er det ikke mange som får til uten stativ med tracking og lengre eksponeringer! :)

 

Både M32 og M101 er klart synlige også. De har dog motsatt plassering av det Albert nevnte.

 

 

Hvor mange, og lange eksponeringer har du brukt?

 

Det er forresten bare å si ifra om du skulle ønske flere kvelder. Syns bare det er hyggelig jeg! :)

 

Hei, Trond Arvid / Jan Erik.

Takk for at min ombytting av M31's satelittgalakser ble rettet, men, - de heter vel M32 og M110, - M101 er vel kjent som "The Pinwheel Galaxy", uten relasjon til M31 (?).

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...