Gå til innhold

Solhøyde og kompassretning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, solen står alltid rett i sør når den er på sitt høyeste - såklart forutsatt at du er nord for den breddegrad der solen står i senit. Hvilken breddegrad solen står i senit varierer mellom ca 23° nord og 23° sør avhengig av tid på året.

 

På grunn av inndelingen i tidssoner kan avviket fra klokken 12 være ganske stort. For eksempel er forskjellen mellom østligste og vestligste punkt i Norge er ca 1 time og 45 minutter. Husk også at sommertid forskyver tidspunktet med en time.

Lenke til kommentar

Ja, solen står alltid rett i sør når den er på sitt høyeste - såklart forutsatt at du er nord for den breddegrad der solen står i senit. Hvilken breddegrad solen står i senit varierer mellom ca 23° nord og 23° sør avhengig av tid på året.

Hm, ja, jeg skulle selvsagt ha skrevet «fra et hvilket som helst punkt på den nordlige halvkule» :-] Takk for svaret. Jeg trodde det at jordaksens vinkel varierer litt, kunne føre til at sola ikke alltid står nøyaktig i sør når den er høyest, men det har sikkert ingen betydning. I dag så jeg toppen av sola mellom to fjelltopper i ca. 1 minutt fra skihytta på Tromsøya. Det skjedde nøyaktig kl. 12, og da hadde den nok vært på det høyeste, for retninga var litt mer enn 180 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...