Gå til innhold

Hvor viktig er garantien?


Anbefalte innlegg

Skal i nærmeste framtid kjøpe meg et Canon Powershot A80-kamera, og dette blir ganske mye billigere ved kjøp i utlandet, f.eks. Tyskland. Men så lurer jeg på hvordan det blir med garanti og reklamasjonsretter på et kamera som ikke er kjøpt i Norge? Har verksteder samme plikter så lenge det er et merke de fører? Har jeg samme retter? En kan fort spare 700-800 kr på å kjøpe i utlandet. Fant A80 til ca 2800kr i Tyskland.

 

JG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte det samme da jeg skulle kjøpe mitt olympus c-4000 .. har du sjekket hvor mye det koster i frakt? billigste jeg fant var opp mot 50 euro, som gjorde at jeg kjøpte fra norge i stedet... Jeg kontaktet dem angående garanti, og de sa .."All our pakets are assured". Jeg valgte å betale et par hundre ekstra, og få det fra norge. (mest fordi fattern sa han kunne betale mellomlegget....)

Lenke til kommentar

Noe man bør bite seg merke i ved kjøp i utlandet er de norske reglene for reklamasjon. Et produkt som er ment å vare over 2 år har som regel 5 års reklamasjon på feil som ikke kommer av unormal slitasje.

Garantien som produsentene gir (1 år) er altså noe som er i tillegg til de regler som selgere av slikt utstyr må forholde seg til.

 

Så om man kjøper et brukt kamera/video/Tv osv. er det ikke sikkert at man ikke har rettigheter om produktet skulle ha passert 1 års-alderen.

 

her er en link til hvilke lover som gjelder: http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...on_view.pt#rekl

 

Mvh: Frode

Lenke til kommentar
Noe man bør bite seg merke i ved kjøp i utlandet er de norske reglene for reklamasjon. Et produkt som er ment å vare over 2 år har som regel 5 års reklamasjon på feil som ikke kommer av unormal slitasje.

Har hørt, fra folk som har litt peiling på kjøpsloven, at man kan hevde at ett digitalkamera ikke er ventet å vare i mer enn to år, og at det faktisk er lovlig.

 

Kjøpsloven er meget diffus, og kan vinkles i forskjellige retninger. Vær obs på det.

Lenke til kommentar
Noe man bør bite seg merke i ved kjøp i utlandet er de norske reglene for reklamasjon. Et produkt som er ment å vare over 2 år har som regel 5 års reklamasjon på feil som ikke kommer av unormal slitasje.

Har hørt, fra folk som har litt peiling på kjøpsloven, at man kan hevde at ett digitalkamera ikke er ventet å vare i mer enn to år, og at det faktisk er lovlig.

 

Kjøpsloven er meget diffus, og kan vinkles i forskjellige retninger. Vær obs på det.

Jeg vil nå tro at en forhandler vil få stooore problemer med å få igjennom at levetiden på et kamera til kanskje 10.000,- er under 2 år :wow:

 

Hvordan vil de da forklare at mesteparten av kameraene varer i mange år over 2 :ide:

 

Hva sier fotografer som har brukt samme utstyr i 20 år og som fungerer flott, også skal man gå over på digitalt og måtte bruke masse tusinger på nytt kamerahus annet hvart år?

 

Den forhandleren som skal klare å overbevise meg om at et kamera til kanskje 20.000,- har en levetid på 2 år...HAN/HUN skal være meeget god til å ordlegge seg.

 

I loven er det tatt ett eksempel i en videoavspiller, hvor levetiden skal være 5 år...hmmm, så en videospiller til 2.000,- skal vare i 5 år, mens et kamera til 10.000,- skal vare i under 2 år???

 

Forhandlere som setter seg på bakbena vil ikke ha nubbsjans om forbrukeren bruker hodet litt og krever at selger skal følge gjeldende lover. Forbrukerkontoret hjelper deg om du ikke klarer dette selv. Det er da bare å ta en utskrift av den linken jeg postet i en tidligere post her. Plant den i disken og be dem lære seg reglene for salg. :grin:

 

 

 

Å høre på løse rykter her på forumet og ta alt for god fisk...DET kan bli dyrt det..........

Lenke til kommentar

Kjøpsloven er utvilsomt bra, og forbrukerombudet har blitt steinharde mht. reklamasjoner i det siste. Norsk kjøp er definitivt en fordel, med mindre du sparer MINST 1.000 kroner, -som er prisen for en LITEN reparasjon av et kamera. Selv har jeg nettopp spart over 2.500 på et kjøp.

 

 

johanG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...