Gå til innhold

Grunnskolelærerutdanning krever minimum karakteren 3 i matematikk


JaySpearing

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Prøvde å se meg litt rundt etter en tråd hvor det var passende å poste dette, men uten hell, så jeg velger dermed å lage en egen tråd for det lille spørsmålet jeg har. Vurderer å starte på grunnskolelærerutdanningen til HiST til høsen 2016 og ser at jeg trenger minimum karakteren 3 i matematikk. Hvilken mattekarakter fra vgs er det de regner? Regner de snittet av alle mattekarakterene? Er litt bekymret siden jeg fikk 5 i T-matte, 5 i R1 og karakteren 2(!!) i R2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/spesielle-opptakskrav/liste-over-kravkoder/index.html

Kravkode LÆRER:

Du må ha
gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og
minst 35 skolepoeng
Fra og med opptak til studieåret 2016-2017 blir det endring i opptakskravet til grunnskolelærer og 5-årig lektorutdanning.

 

De regner altså gjennomsnittskarakteren. Se gjerne link for informasjon om endring i opptakskravet.

Lenke til kommentar

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/spesielle-opptakskrav/liste-over-kravkoder/index.html

 

Kravkode LÆRER:

 

Du må ha

gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og

gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og

minst 35 skolepoeng

Fra og med opptak til studieåret 2016-2017 blir det endring i opptakskravet til grunnskolelærer og 5-årig lektorutdanning.

 

De regner altså gjennomsnittskarakteren. Se gjerne link for informasjon om endring i opptakskravet.

Takk for svar. Ser mattekravet vil bli endret til å ha et snitt på minst 4 i mattefagene. Med tanke på mine karakterer i matte (5,5, og 2) så vil jeg lande akkurat på karaktersnittet. Dette er vel tilstrekkelig? "Minst" 4 betyr vel et snitt på 4 eller mer og ikke et snitt som er høyere enn 4?

Lenke til kommentar

Jeg går GLU nå, og det jeg har fått vite var at karakterkravet kun gjald for de som hadde P matte. Hadde du T, S eller R matte kom du over minstekravet uansett. Så lenge du ikke strøk selfølgelig.

De som begynner i 2016 har vel fått et økt krav til 4 i matte. Men såvidt jeg vet så gjelder de samme reglene, minimum 4 i P matte eller ståkarakter i noen av de andre mattefagene.

 

Du kan jo ta kontakt med HiST så kan nok de gi deg et helt bekreftende svar.

Lenke til kommentar

Til opplysning så skal de ha en mellomordning i opptaket 2016 slik at de som tilfredsstiller det gamle kravet (3 i P-matte) skal kunne ta et forkurs og da få skoleplassen på lik linje som de som har 4 i P-matten. Men i ditt tilfelle så skal det ikke være noe problem siden du har matte som valgfag, som nevnt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...